PDA

צפייה בגרסה מלאה : טירקס 250 - סקירונת



blacksea
18-05-2009, 08:56:34
סקירה קצרה - TREX 250
בשני האחרונות עברו דרכי שני TREX 450 , ואת שניהם מכרתי לאחר שהחלטתי שהם קטנים לטעמי, עצבניים ונוטים לטוס על דולרים / שקלים ולא על סוללות. את הראשון (XL) החלפתי ב Century Swift 16 שהפחית משמעותית את כמות הריסוקים ואפשר לימוד סביר של הטסת מסוק בזכות הגודל והיציבות. לאור הפופולריות של ה 450 והמחיר הזול של הסוללות, החלטתי שהגיע הזמן לחזור ולנסות 450 נוסף , SA שנרכש בהזדמנות בארה"ב ,טס בינוני למדי, עד שעבר שדרוג של סרבואים וג'ירו ולבסוף הוחלף באחיו הגדול TREX500, שנתן תחושת ביטחון טובה יותר והקל על זיהוי מצבי הטיסה ואוריינטציה באוירובטיקה. אז אחרי שפעמיים החלפתי את ה 450 במשהו גדול יותר , איזה ג'וק גרם לי לרכוש 250 ?
שתי סיבות – הראשונה הרצון לבנות מסוק נוסף וללא השקעה כספית גדולה. והשנייה הרצון במסוק שניתן להטיס קרוב לבית
נקודת הייחוס הייתה המחירים של Flying Hobby: מסוק עם כל האלקטרוניקה וארבע סוללות 850 ב 399 דולר ללא משלוח. מספר מכרזים ב EBAY , ו EZSNIPER בסוף הביאו לי עסקה של פחות מ 350 דולר כולל 2 סוללות ומשלוח או בעברית : פחות מ 1500 שח למסוק.

גרסת הסופר קומבו כוללת את הציוד הבא:
T-REX 250 Kit
RCE-BL15X 15A Brushless ESC
RCM-BL250 Brushless motor(3400KV)
3x DS410 Digital metal gear servo
DS420 Digital metal gear servo
Align GP750 head lock gyro
Align 200 Main blades
Align 205 Main blades


בנוסף מקבלים מברג HEX , מברג פיליפס וסוג של פינצטה לעבודה על החלקים הזעירים. - מתוכם - רק ה HEX שימושי באמת כיוון שישנם ברגים שרק הוא פותח. הפיליפס, מסתובב על ריק , והפינצטה פחות שימושית מפלייר שפיץ טוב.


הבניה דומה לבניה של המסוקים האחרים של ALIGN , וכמובן שישנם סרטים מצוינים של בוב פילנס : http://www.helifreak.com/showthread.php?t=109075

את הראש ואת הזנב שהגיעו מורכבים מומלץ לפרק ולהרכיב מחדש תוך שימוש בלוקטייט והידוק נכון של הברגים. את הגוף שהגיע מורכב השארתי ורק עברתי על כל הברגים לוודא סגירה נכונה.
כפי שציין פילנס לא מצא חן בעיני הלחץ שמופעל על חוטי הסרבו מהפריים הנגדי ולכן ביצעתי שיוף של הפריים על מנת למנוע שחיקה של החוטים. בהמשך החלפתי את הסרבו המקוריים ב HS65 ושם הבעיה לא קיימת. פירוק מיסב הראש העליון מהגוף מאפשר הגעה נוחה להתקנת אומי הפלסטיק שמחזיקים את הסרבואים.
הפיניון מודבק על ציר המנוע עם לוקטייט ירוק, למרות שביצעתי את ההוראות, ניקיתי את החלקים ונתתי להדבקה להתייבש לילה שלם לפני טיסת המבחן , הרי שכמות הדבק שהצלחתי להחדיר הייתה כנראה קטנה – וב TEST הראשון על הדק במרפסת - השתחרר הפיניון וקפץ כמובן לחריץ בדק. או אז גיליתי שהמברגה לא טעונה והמסוק יאלץ להמתין. לאחר חילוץ הפיניון הוא הודבק שוב והפעם ללא חיסכון בדבק ירוק.

זהירות סרבואים רגישים: לאחר שהורכב הפיניון חזרה החלטתי להוריד את מתח העבודה של ה BEC מ 6.0V ל 5.0V כיוון שהסרבו של הזנב היה חם מאד לאחר הטיסה. תוך כדי תכנות הבקר על המסוק החלו הפסקות רדיו והלד במקלט הברג החל להבהב. בדיקה קצרה מצאה בשלב ראשון את הבקר המקורי רותח קשות ובדיקה נוספת בודדה את אחד הסרבואים 410 כמקור הצרה – הסרבו הפסיק לתפקד, וקיצר כנראה את ה BEC. בדיקה קצרה באינטרנט מצאה דיווחים רבים על שריפת סרבו 410 או חמור מכך סרבו 420. לאור המצב החלפתי את הסרבואים ב HS65 והורדתי את המתח ל 5.0V דבר שהפסיק את התחממות סרבו הזנב.
לסיכום נושא הסרבואים: המלצה חמה להורדת מתח העבודה של ה BEC ל 5.0V ללא סרבואים מחוברים כך לא יתקבל ספייק מתח שישרוף את הסרבו בזמן התכנות ותמנע התחממות הסרבואים וקיצור ימיהם. יש האומרים – להחליף בכל מקרה או לא לקנות את גרסת הקומבו. אני מתכנן לתת להם צ'אנס נוסף ב 5.0V כאשר יגיע הסרבו החלופי.
סידור אלקטרוניקה: קיימות מספר אופציות, אני הלכתי על האופציה הפשוטה והמקובלת: ג'ירו במגש העליון , מקלט בתחתון ( ברג 7 ), ובקר צמוד לדופן
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=9627&stc=1&d=1242629447
כיוון הראש: בשלב ראשון - נצמדים להוראות היצרן, ולאחר הרכבת הזרועות התחלתי מלמטה למעלה לאפס את הראש כמו בכל מסוקי ALIGN. את ה SWASH למרכז טווח התנועה ומאוזנת, ואת הזרועות מהסווש לזרועות כך שיתקבל 0 פיטצ' , האיפוס יחסית פשוט כיוון שהזרועות העליונים עשויים מקשת פלסטיק אחת ואינם ניתנים לכונון. זהירות : פינס ממליץ לחיצה על הלינקים עם פלייר במידה והתנועה אינה חופשית ,לחץ מוגזם יגרום לחופש גדול מידי בלינק ( אצלי השתחרר לינק של להב ראשית באויר, למזלי הוא קפתץ פנימה לכיוון הלהב כך שאיבוד השליטה היה חלקי בלבד. ההמלצה שלי - ל"שחק" עם הלינק והכדור הלוך חזור עד שתתקבל תנועה חלקה, ולא ללחוץ על הלינק עם פלייר.
טווח התנועה של הראש מוגבל יחסית לזרועות הסרבו המומלצות , על מנת להתאים את טווח התנועה יש להקטין את ה SWASH של ה PITCH , לערכים של כ 40%. לעומת זאת , את צירי העלרוד והגלגול מומלץ להשאיר גבוהים יותר , אחרת מתקבל מסוק עצל. הערכים שאני הגעתי עליהם הם: AIL 50%, ELE 50%, PIT 40%

כאמור אין יותר מידי דרגות חופש לכונון הראש , ואחת שהכל מיושר, יש רק שתי זרועות לכוונון טרקינג , סיבוב אחד של אחד הלינקים והראש מאופס.

ראש סטנדרטי של ALIGN עם זרועות לינקים פלסטיים ללא כיוונון:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=9623&stc=1&d=1242629447

להבים:המסוק מגיע עם שני סטים של להבי פלסטיק , התחלתי עם הסט הגדול יותר , המסוק טס שם מעט רך ועצל לטעמי והחלפתי את הלהבים לקצרים שהיו טובים יותר ובהמשך ללהבי קרבון שנמצאו טובים מאד וכיפים לטיסה. להבי הזנב הגדולים , גם הם לא היו לרוחי כאשר פעמיים בביצוע פליפים התקבל אירוע של נפנופי זנב פראיים אשר חייבו נחיתה. ישנה תאוריה הטוענת שהלהבים הגדולים מפעילים עומס על הציר וחיכוך הגורם לתופעה. ישנן מספר התייחסויות לנושא נפנופי זנב של המסוק באינטרנט אבל מאז שהחלפתי ללהבים הקטנים בזנב המצב אצלי סביר. ה GAIN הנדרש למניעת נפנופי זנב הוא נמוך לטעמי אבל כרגע – רמת החזקת הזנב מתאימה לרמת ההטסה שלי ולכן לא ממש התעמקתי בנושא. אבל להלן הפתרון המוצע:
http://www.rcheliresource.com/t-rex-250-tail-oscillations-solved

ג'ירו: ה GP750 עושה רושם מצוין . חייבים להקדיש את הזמן ולבצע לו סטאפ כנדרש, להלן הוראות הכיוונון שאני מצאתי ידידותיות:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=101897

תכונות טיסה: המסוק מפתיע מאד לטובה :
א. יציבות מעולה, ללא רוח כאשר מהירות הראש טובה והמסוק מאופס המסוק מרחף במקום ללא צורך בפקודות הגאים , אין שום בעיה להוריד את יד ימין מהשלט ולתפוס את המגלשים של המסוק באויר ( נחיתה לכף היד).
ב. היגוי: ע"י משחק עם הלהבים ועם ה SWASH , ניתן להגיע לרמות תגובה וחדות טיסה שונה. בכל אופן ההיגוי מדויק וללא חופשים או חיכוכים במערכת.
ג. גודל: ההפתעה הגדולה: העובדה שהמסוק קטנצ'יק, ונדרשת הטסה יחסת צפופה וקרובה לא הפריעה לי כפי שציפיתי. העובדה שהמסוק קטן גורמת לו היות פחות "מאיים" ממסוק 450 ומאפשרת תחושת בטחון בטיסה נמוכה וקרובה , באחת הטיסות ביצעתי ROLL במצב NORMAL שבאופן צפוי הביא לנפילת סיבובים כמעט לגמרי כאשר המסוק היה הפוך, למזלי זה היה מעל חיטה כך שניתן היה לשים HOLD וליפול לשדה עם 0 נזק כיוון שהמסוק לו הגיע בכלל לרצפה. תכונות ההטסה המדויקת, התגובות הטובות והצפויות להגאים, היציבות והמסה הנמוכה והלא מאיימת נותנים ביטחון בביצוע תרגילים נמוכים יחסית וקרובים כך שחסרון הגודל כמעט נעלם.

קטן כמו עכבר:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=9625&stc=1&d=1242629447

ועם "האח הגדול":

http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=9624&stc=1&d=1242629447

ד. המסוק מושפע מרוחות ומשבים יותר מאחיו הגדולים , אבל לא במידה שאינה מאפשרת הטסה נאותה ברוחות של עד 10 קשרים.
ה. הטיסה הצפופה מאפשרת הטסה קרוב לבית במגרשי ספורט / פרקים קטנים. הטסת לילה באצטדיון אתלטיקה נמצאה לא טריוויאלית בכלל , העובדה שהתאורה היא עילית , גורמת לחלק של המסוק הפונה לכיוון המטיס להיות מוצל וחשוך ומקשה על זיהוי מצבי טיסה וקצבי חליפה. מעבר של המסוק דרך קו הראיה של תאורת האצטדיון גורמת בוודאות לאבדן קשר עין עם המסוק ומספר דפיקות לב מואצות עד חידוש הק"ע מחוץ לתאורה.

סיכום :
א. רמה מכנית והנדסית מצוינת.
ב. סרבואים אינם עומדים במפרט הנדרש - מומלץ לרכוש ללא סרבואים ולקנות בנפרד HS65 או להוריד מתח BEC ללא סרבואים מחוברים.
ג. להבים – אני אהבתי את הקצרים, בוודאי בזנב.
ד. הנאה מובטחת מהבניה ומההטסה - מתאים לכל מטיס של האחים הגדולים יותר
ה. תמורה לא רעה בכלל לכסף , מישהו אמר HK-250 ?

Hagay
18-05-2009, 10:30:13
כל הכבוד על הסקירה, הפרוט וההשקעה, בהחלט עושה חשק...

bigmik
18-05-2009, 11:38:06
סקירה מצוינת
הכל נכון לגבי הסרבויים ה 410 בפרט+הסרבו זנב שנשרף לי אחרי דקות ספורות.
נהנתי לקרוא תודה

noamhagai
18-05-2009, 11:47:06
נראה מעולה אני רוצה גם האם ניתן ליצור איתך קשר טלפוני

gal15260
18-05-2009, 12:47:43
היי כל נכבוד סקירה שהביאה גם לי חשק ...
אפשר ליצור איתך קשר טלפוני גם בנוגע אליו בבקשה..

בתודה גל

asafh1
18-05-2009, 13:15:21
להוריד מתח חשוב , כבר שרף לי אחד

lior_bar_ami
18-05-2009, 14:24:18
כל הכבוד!
סקירה יפה ומושקעת, תתחדש - הזבוב אמנם קטן אבל מהנה ביותר!!!
המשך כך,
ליאור

חן תם
18-05-2009, 21:30:20
סקירה טובה ומעניינת
אני הטסתי את מה שהיה של אלון (הובי ניטרו) ומאוד נהנתי. 3D בחנייה שלו דיי בעטתי במסוק עם הטיסה והוא פעל והחזיק יפה מאוד

לגבי ה"ריסוק" שלך- אני כבר ראיתי את המסוק קוצר דשא ואז הלהב נגעה בקרקע ו"התרסק" ולא קרה למסוק כלום. פותחים להבים ועלים לאויר.
אכן מסוק מדהים

sharonx
18-05-2009, 23:04:19
סקירונת ??? זו סקירה רצינית, עניינית ומעניינת !

עשית לי חשק ואיך שסיימתי לקרוא התחלתי לבנות את שלי (גם סופר קומבו). תודה על הטיפ על הורדת מתח לסרוואים. להוריד ל 5.5V לא מספיק ?

איך הוצאת את החוטים של הסרוואים הקדמיים ? בין הפריימים או דרך המגרעת בפריים ? הרצת את החוטים מחוץ לגוף?

כשאסיים לבנות את שלי אסים תמונות שלו.

אני מחכה כבר שנטיס אותו ביחד בגעש...

blacksea
19-05-2009, 14:09:35
שרון,
אני הורדתי ל 5.0 - ב 5.5 סרבו זנב היה עדיין קצת חם לטעמי

אצלי החוטים הולכים קדימה והחוצה ואז לאורך השדרה מבחוץ עד המקלט

אני התעצלתי לפתוח את הגוף שהגיע מורכב

החלק המסובך היה להתאים את האנטנה של ה 72 למסוק, הברג נכנס בקושי למגש, שווה לך לקנות 2.4 :)

sharonx
19-05-2009, 18:38:50
איזה ברג שמת ? אופקי או אנכי ?

blacksea
19-05-2009, 18:56:27
שלי אופקי

מקלט אנכי כנראה ניתן לשים במגש העליון ואז את הג'ירו להרכיב הפוך מתחת למגש.

שלי מסודר כך:

http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=9639&stc=1&d=1242752070

sharonx
20-05-2009, 06:39:41
תודה. הוצאת לי את ה"בבקשה שים תמונה של הסידור" מהפה...

roi011
20-05-2009, 10:05:49
איך בדיוק אתם מורידים את המתח? תכנות של הבקר ?

dptr
20-05-2009, 10:26:26
עשית לי חשק לחר... הקטן הזה

dptr
01-08-2009, 12:46:32
החר... הקטן אצלי מורכב וטס...:D

מה אני יגיד לכם פשוט מדהים יציב וקל לשליטה תענוג אמיתי.

דרך אגב השארתי את הבקר על 6 וולט (אם זה טוב לבוב זה טוב לי) לא מתחמם לי שום סרוו והסרוואים עובדים מהר וחזק.

doodi111
01-08-2009, 16:12:23
אביב, סקירה מושקעת ביותר!!
פשוט תענוג לקרוא