blacksea
18-05-2009, 08:56:34
סקירה קצרה - TREX 250
בשני האחרונות עברו דרכי שני TREX 450 , ואת שניהם מכרתי לאחר שהחלטתי שהם קטנים לטעמי, עצבניים ונוטים לטוס על דולרים / שקלים ולא על סוללות. את הראשון (XL) החלפתי ב Century Swift 16 שהפחית משמעותית את כמות הריסוקים ואפשר לימוד סביר של הטסת מסוק בזכות הגודל והיציבות. לאור הפופולריות של ה 450 והמחיר הזול של הסוללות, החלטתי שהגיע הזמן לחזור ולנסות 450 נוסף , SA שנרכש בהזדמנות בארה"ב ,טס בינוני למדי, עד שעבר שדרוג של סרבואים וג'ירו ולבסוף הוחלף באחיו הגדול TREX500, שנתן תחושת ביטחון טובה יותר והקל על זיהוי מצבי הטיסה ואוריינטציה באוירובטיקה. אז אחרי שפעמיים החלפתי את ה 450 במשהו גדול יותר , איזה ג'וק גרם לי לרכוש 250 ?
שתי סיבות – הראשונה הרצון לבנות מסוק נוסף וללא השקעה כספית גדולה. והשנייה הרצון במסוק שניתן להטיס קרוב לבית
נקודת הייחוס הייתה המחירים של Flying Hobby: מסוק עם כל האלקטרוניקה וארבע סוללות 850 ב 399 דולר ללא משלוח. מספר מכרזים ב EBAY , ו EZSNIPER בסוף הביאו לי עסקה של פחות מ 350 דולר כולל 2 סוללות ומשלוח או בעברית : פחות מ 1500 שח למסוק.
גרסת הסופר קומבו כוללת את הציוד הבא:
T-REX 250 Kit
RCE-BL15X 15A Brushless ESC
RCM-BL250 Brushless motor(3400KV)
3x DS410 Digital metal gear servo
DS420 Digital metal gear servo
Align GP750 head lock gyro
Align 200 Main blades
Align 205 Main blades
בנוסף מקבלים מברג HEX , מברג פיליפס וסוג של פינצטה לעבודה על החלקים הזעירים. - מתוכם - רק ה HEX שימושי באמת כיוון שישנם ברגים שרק הוא פותח. הפיליפס, מסתובב על ריק , והפינצטה פחות שימושית מפלייר שפיץ טוב.
הבניה דומה לבניה של המסוקים האחרים של ALIGN , וכמובן שישנם סרטים מצוינים של בוב פילנס : http://www.helifreak.com/showthread.php?t=109075
את הראש ואת הזנב שהגיעו מורכבים מומלץ לפרק ולהרכיב מחדש תוך שימוש בלוקטייט והידוק נכון של הברגים. את הגוף שהגיע מורכב השארתי ורק עברתי על כל הברגים לוודא סגירה נכונה.
כפי שציין פילנס לא מצא חן בעיני הלחץ שמופעל על חוטי הסרבו מהפריים הנגדי ולכן ביצעתי שיוף של הפריים על מנת למנוע שחיקה של החוטים. בהמשך החלפתי את הסרבו המקוריים ב HS65 ושם הבעיה לא קיימת. פירוק מיסב הראש העליון מהגוף מאפשר הגעה נוחה להתקנת אומי הפלסטיק שמחזיקים את הסרבואים.
הפיניון מודבק על ציר המנוע עם לוקטייט ירוק, למרות שביצעתי את ההוראות, ניקיתי את החלקים ונתתי להדבקה להתייבש לילה שלם לפני טיסת המבחן , הרי שכמות הדבק שהצלחתי להחדיר הייתה כנראה קטנה – וב TEST הראשון על הדק במרפסת - השתחרר הפיניון וקפץ כמובן לחריץ בדק. או אז גיליתי שהמברגה לא טעונה והמסוק יאלץ להמתין. לאחר חילוץ הפיניון הוא הודבק שוב והפעם ללא חיסכון בדבק ירוק.
זהירות סרבואים רגישים: לאחר שהורכב הפיניון חזרה החלטתי להוריד את מתח העבודה של ה BEC מ 6.0V ל 5.0V כיוון שהסרבו של הזנב היה חם מאד לאחר הטיסה. תוך כדי תכנות הבקר על המסוק החלו הפסקות רדיו והלד במקלט הברג החל להבהב. בדיקה קצרה מצאה בשלב ראשון את הבקר המקורי רותח קשות ובדיקה נוספת בודדה את אחד הסרבואים 410 כמקור הצרה – הסרבו הפסיק לתפקד, וקיצר כנראה את ה BEC. בדיקה קצרה באינטרנט מצאה דיווחים רבים על שריפת סרבו 410 או חמור מכך סרבו 420. לאור המצב החלפתי את הסרבואים ב HS65 והורדתי את המתח ל 5.0V דבר שהפסיק את התחממות סרבו הזנב.
לסיכום נושא הסרבואים: המלצה חמה להורדת מתח העבודה של ה BEC ל 5.0V ללא סרבואים מחוברים כך לא יתקבל ספייק מתח שישרוף את הסרבו בזמן התכנות ותמנע התחממות הסרבואים וקיצור ימיהם. יש האומרים – להחליף בכל מקרה או לא לקנות את גרסת הקומבו. אני מתכנן לתת להם צ'אנס נוסף ב 5.0V כאשר יגיע הסרבו החלופי.
סידור אלקטרוניקה: קיימות מספר אופציות, אני הלכתי על האופציה הפשוטה והמקובלת: ג'ירו במגש העליון , מקלט בתחתון ( ברג 7 ), ובקר צמוד לדופן
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=9627&stc=1&d=1242629447
כיוון הראש: בשלב ראשון - נצמדים להוראות היצרן, ולאחר הרכבת הזרועות התחלתי מלמטה למעלה לאפס את הראש כמו בכל מסוקי ALIGN. את ה SWASH למרכז טווח התנועה ומאוזנת, ואת הזרועות מהסווש לזרועות כך שיתקבל 0 פיטצ' , האיפוס יחסית פשוט כיוון שהזרועות העליונים עשויים מקשת פלסטיק אחת ואינם ניתנים לכונון. זהירות : פינס ממליץ לחיצה על הלינקים עם פלייר במידה והתנועה אינה חופשית ,לחץ מוגזם יגרום לחופש גדול מידי בלינק ( אצלי השתחרר לינק של להב ראשית באויר, למזלי הוא קפתץ פנימה לכיוון הלהב כך שאיבוד השליטה היה חלקי בלבד. ההמלצה שלי - ל"שחק" עם הלינק והכדור הלוך חזור עד שתתקבל תנועה חלקה, ולא ללחוץ על הלינק עם פלייר.
טווח התנועה של הראש מוגבל יחסית לזרועות הסרבו המומלצות , על מנת להתאים את טווח התנועה יש להקטין את ה SWASH של ה PITCH , לערכים של כ 40%. לעומת זאת , את צירי העלרוד והגלגול מומלץ להשאיר גבוהים יותר , אחרת מתקבל מסוק עצל. הערכים שאני הגעתי עליהם הם: AIL 50%, ELE 50%, PIT 40%
כאמור אין יותר מידי דרגות חופש לכונון הראש , ואחת שהכל מיושר, יש רק שתי זרועות לכוונון טרקינג , סיבוב אחד של אחד הלינקים והראש מאופס.
ראש סטנדרטי של ALIGN עם זרועות לינקים פלסטיים ללא כיוונון:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=9623&stc=1&d=1242629447
להבים:המסוק מגיע עם שני סטים של להבי פלסטיק , התחלתי עם הסט הגדול יותר , המסוק טס שם מעט רך ועצל לטעמי והחלפתי את הלהבים לקצרים שהיו טובים יותר ובהמשך ללהבי קרבון שנמצאו טובים מאד וכיפים לטיסה. להבי הזנב הגדולים , גם הם לא היו לרוחי כאשר פעמיים בביצוע פליפים התקבל אירוע של נפנופי זנב פראיים אשר חייבו נחיתה. ישנה תאוריה הטוענת שהלהבים הגדולים מפעילים עומס על הציר וחיכוך הגורם לתופעה. ישנן מספר התייחסויות לנושא נפנופי זנב של המסוק באינטרנט אבל מאז שהחלפתי ללהבים הקטנים בזנב המצב אצלי סביר. ה GAIN הנדרש למניעת נפנופי זנב הוא נמוך לטעמי אבל כרגע – רמת החזקת הזנב מתאימה לרמת ההטסה שלי ולכן לא ממש התעמקתי בנושא. אבל להלן הפתרון המוצע:
http://www.rcheliresource.com/t-rex-250-tail-oscillations-solved
ג'ירו: ה GP750 עושה רושם מצוין . חייבים להקדיש את הזמן ולבצע לו סטאפ כנדרש, להלן הוראות הכיוונון שאני מצאתי ידידותיות:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=101897
תכונות טיסה: המסוק מפתיע מאד לטובה :
א. יציבות מעולה, ללא רוח כאשר מהירות הראש טובה והמסוק מאופס המסוק מרחף במקום ללא צורך בפקודות הגאים , אין שום בעיה להוריד את יד ימין מהשלט ולתפוס את המגלשים של המסוק באויר ( נחיתה לכף היד).
ב. היגוי: ע"י משחק עם הלהבים ועם ה SWASH , ניתן להגיע לרמות תגובה וחדות טיסה שונה. בכל אופן ההיגוי מדויק וללא חופשים או חיכוכים במערכת.
ג. גודל: ההפתעה הגדולה: העובדה שהמסוק קטנצ'יק, ונדרשת הטסה יחסת צפופה וקרובה לא הפריעה לי כפי שציפיתי. העובדה שהמסוק קטן גורמת לו היות פחות "מאיים" ממסוק 450 ומאפשרת תחושת בטחון בטיסה נמוכה וקרובה , באחת הטיסות ביצעתי ROLL במצב NORMAL שבאופן צפוי הביא לנפילת סיבובים כמעט לגמרי כאשר המסוק היה הפוך, למזלי זה היה מעל חיטה כך שניתן היה לשים HOLD וליפול לשדה עם 0 נזק כיוון שהמסוק לו הגיע בכלל לרצפה. תכונות ההטסה המדויקת, התגובות הטובות והצפויות להגאים, היציבות והמסה הנמוכה והלא מאיימת נותנים ביטחון בביצוע תרגילים נמוכים יחסית וקרובים כך שחסרון הגודל כמעט נעלם.
קטן כמו עכבר:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=9625&stc=1&d=1242629447
ועם "האח הגדול":
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=9624&stc=1&d=1242629447
ד. המסוק מושפע מרוחות ומשבים יותר מאחיו הגדולים , אבל לא במידה שאינה מאפשרת הטסה נאותה ברוחות של עד 10 קשרים.
ה. הטיסה הצפופה מאפשרת הטסה קרוב לבית במגרשי ספורט / פרקים קטנים. הטסת לילה באצטדיון אתלטיקה נמצאה לא טריוויאלית בכלל , העובדה שהתאורה היא עילית , גורמת לחלק של המסוק הפונה לכיוון המטיס להיות מוצל וחשוך ומקשה על זיהוי מצבי טיסה וקצבי חליפה. מעבר של המסוק דרך קו הראיה של תאורת האצטדיון גורמת בוודאות לאבדן קשר עין עם המסוק ומספר דפיקות לב מואצות עד חידוש הק"ע מחוץ לתאורה.
סיכום :
א. רמה מכנית והנדסית מצוינת.
ב. סרבואים אינם עומדים במפרט הנדרש - מומלץ לרכוש ללא סרבואים ולקנות בנפרד HS65 או להוריד מתח BEC ללא סרבואים מחוברים.
ג. להבים – אני אהבתי את הקצרים, בוודאי בזנב.
ד. הנאה מובטחת מהבניה ומההטסה - מתאים לכל מטיס של האחים הגדולים יותר
ה. תמורה לא רעה בכלל לכסף , מישהו אמר HK-250 ?
בשני האחרונות עברו דרכי שני TREX 450 , ואת שניהם מכרתי לאחר שהחלטתי שהם קטנים לטעמי, עצבניים ונוטים לטוס על דולרים / שקלים ולא על סוללות. את הראשון (XL) החלפתי ב Century Swift 16 שהפחית משמעותית את כמות הריסוקים ואפשר לימוד סביר של הטסת מסוק בזכות הגודל והיציבות. לאור הפופולריות של ה 450 והמחיר הזול של הסוללות, החלטתי שהגיע הזמן לחזור ולנסות 450 נוסף , SA שנרכש בהזדמנות בארה"ב ,טס בינוני למדי, עד שעבר שדרוג של סרבואים וג'ירו ולבסוף הוחלף באחיו הגדול TREX500, שנתן תחושת ביטחון טובה יותר והקל על זיהוי מצבי הטיסה ואוריינטציה באוירובטיקה. אז אחרי שפעמיים החלפתי את ה 450 במשהו גדול יותר , איזה ג'וק גרם לי לרכוש 250 ?
שתי סיבות – הראשונה הרצון לבנות מסוק נוסף וללא השקעה כספית גדולה. והשנייה הרצון במסוק שניתן להטיס קרוב לבית
נקודת הייחוס הייתה המחירים של Flying Hobby: מסוק עם כל האלקטרוניקה וארבע סוללות 850 ב 399 דולר ללא משלוח. מספר מכרזים ב EBAY , ו EZSNIPER בסוף הביאו לי עסקה של פחות מ 350 דולר כולל 2 סוללות ומשלוח או בעברית : פחות מ 1500 שח למסוק.
גרסת הסופר קומבו כוללת את הציוד הבא:
T-REX 250 Kit
RCE-BL15X 15A Brushless ESC
RCM-BL250 Brushless motor(3400KV)
3x DS410 Digital metal gear servo
DS420 Digital metal gear servo
Align GP750 head lock gyro
Align 200 Main blades
Align 205 Main blades
בנוסף מקבלים מברג HEX , מברג פיליפס וסוג של פינצטה לעבודה על החלקים הזעירים. - מתוכם - רק ה HEX שימושי באמת כיוון שישנם ברגים שרק הוא פותח. הפיליפס, מסתובב על ריק , והפינצטה פחות שימושית מפלייר שפיץ טוב.
הבניה דומה לבניה של המסוקים האחרים של ALIGN , וכמובן שישנם סרטים מצוינים של בוב פילנס : http://www.helifreak.com/showthread.php?t=109075
את הראש ואת הזנב שהגיעו מורכבים מומלץ לפרק ולהרכיב מחדש תוך שימוש בלוקטייט והידוק נכון של הברגים. את הגוף שהגיע מורכב השארתי ורק עברתי על כל הברגים לוודא סגירה נכונה.
כפי שציין פילנס לא מצא חן בעיני הלחץ שמופעל על חוטי הסרבו מהפריים הנגדי ולכן ביצעתי שיוף של הפריים על מנת למנוע שחיקה של החוטים. בהמשך החלפתי את הסרבו המקוריים ב HS65 ושם הבעיה לא קיימת. פירוק מיסב הראש העליון מהגוף מאפשר הגעה נוחה להתקנת אומי הפלסטיק שמחזיקים את הסרבואים.
הפיניון מודבק על ציר המנוע עם לוקטייט ירוק, למרות שביצעתי את ההוראות, ניקיתי את החלקים ונתתי להדבקה להתייבש לילה שלם לפני טיסת המבחן , הרי שכמות הדבק שהצלחתי להחדיר הייתה כנראה קטנה – וב TEST הראשון על הדק במרפסת - השתחרר הפיניון וקפץ כמובן לחריץ בדק. או אז גיליתי שהמברגה לא טעונה והמסוק יאלץ להמתין. לאחר חילוץ הפיניון הוא הודבק שוב והפעם ללא חיסכון בדבק ירוק.
זהירות סרבואים רגישים: לאחר שהורכב הפיניון חזרה החלטתי להוריד את מתח העבודה של ה BEC מ 6.0V ל 5.0V כיוון שהסרבו של הזנב היה חם מאד לאחר הטיסה. תוך כדי תכנות הבקר על המסוק החלו הפסקות רדיו והלד במקלט הברג החל להבהב. בדיקה קצרה מצאה בשלב ראשון את הבקר המקורי רותח קשות ובדיקה נוספת בודדה את אחד הסרבואים 410 כמקור הצרה – הסרבו הפסיק לתפקד, וקיצר כנראה את ה BEC. בדיקה קצרה באינטרנט מצאה דיווחים רבים על שריפת סרבו 410 או חמור מכך סרבו 420. לאור המצב החלפתי את הסרבואים ב HS65 והורדתי את המתח ל 5.0V דבר שהפסיק את התחממות סרבו הזנב.
לסיכום נושא הסרבואים: המלצה חמה להורדת מתח העבודה של ה BEC ל 5.0V ללא סרבואים מחוברים כך לא יתקבל ספייק מתח שישרוף את הסרבו בזמן התכנות ותמנע התחממות הסרבואים וקיצור ימיהם. יש האומרים – להחליף בכל מקרה או לא לקנות את גרסת הקומבו. אני מתכנן לתת להם צ'אנס נוסף ב 5.0V כאשר יגיע הסרבו החלופי.
סידור אלקטרוניקה: קיימות מספר אופציות, אני הלכתי על האופציה הפשוטה והמקובלת: ג'ירו במגש העליון , מקלט בתחתון ( ברג 7 ), ובקר צמוד לדופן
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=9627&stc=1&d=1242629447
כיוון הראש: בשלב ראשון - נצמדים להוראות היצרן, ולאחר הרכבת הזרועות התחלתי מלמטה למעלה לאפס את הראש כמו בכל מסוקי ALIGN. את ה SWASH למרכז טווח התנועה ומאוזנת, ואת הזרועות מהסווש לזרועות כך שיתקבל 0 פיטצ' , האיפוס יחסית פשוט כיוון שהזרועות העליונים עשויים מקשת פלסטיק אחת ואינם ניתנים לכונון. זהירות : פינס ממליץ לחיצה על הלינקים עם פלייר במידה והתנועה אינה חופשית ,לחץ מוגזם יגרום לחופש גדול מידי בלינק ( אצלי השתחרר לינק של להב ראשית באויר, למזלי הוא קפתץ פנימה לכיוון הלהב כך שאיבוד השליטה היה חלקי בלבד. ההמלצה שלי - ל"שחק" עם הלינק והכדור הלוך חזור עד שתתקבל תנועה חלקה, ולא ללחוץ על הלינק עם פלייר.
טווח התנועה של הראש מוגבל יחסית לזרועות הסרבו המומלצות , על מנת להתאים את טווח התנועה יש להקטין את ה SWASH של ה PITCH , לערכים של כ 40%. לעומת זאת , את צירי העלרוד והגלגול מומלץ להשאיר גבוהים יותר , אחרת מתקבל מסוק עצל. הערכים שאני הגעתי עליהם הם: AIL 50%, ELE 50%, PIT 40%
כאמור אין יותר מידי דרגות חופש לכונון הראש , ואחת שהכל מיושר, יש רק שתי זרועות לכוונון טרקינג , סיבוב אחד של אחד הלינקים והראש מאופס.
ראש סטנדרטי של ALIGN עם זרועות לינקים פלסטיים ללא כיוונון:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=9623&stc=1&d=1242629447
להבים:המסוק מגיע עם שני סטים של להבי פלסטיק , התחלתי עם הסט הגדול יותר , המסוק טס שם מעט רך ועצל לטעמי והחלפתי את הלהבים לקצרים שהיו טובים יותר ובהמשך ללהבי קרבון שנמצאו טובים מאד וכיפים לטיסה. להבי הזנב הגדולים , גם הם לא היו לרוחי כאשר פעמיים בביצוע פליפים התקבל אירוע של נפנופי זנב פראיים אשר חייבו נחיתה. ישנה תאוריה הטוענת שהלהבים הגדולים מפעילים עומס על הציר וחיכוך הגורם לתופעה. ישנן מספר התייחסויות לנושא נפנופי זנב של המסוק באינטרנט אבל מאז שהחלפתי ללהבים הקטנים בזנב המצב אצלי סביר. ה GAIN הנדרש למניעת נפנופי זנב הוא נמוך לטעמי אבל כרגע – רמת החזקת הזנב מתאימה לרמת ההטסה שלי ולכן לא ממש התעמקתי בנושא. אבל להלן הפתרון המוצע:
http://www.rcheliresource.com/t-rex-250-tail-oscillations-solved
ג'ירו: ה GP750 עושה רושם מצוין . חייבים להקדיש את הזמן ולבצע לו סטאפ כנדרש, להלן הוראות הכיוונון שאני מצאתי ידידותיות:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=101897
תכונות טיסה: המסוק מפתיע מאד לטובה :
א. יציבות מעולה, ללא רוח כאשר מהירות הראש טובה והמסוק מאופס המסוק מרחף במקום ללא צורך בפקודות הגאים , אין שום בעיה להוריד את יד ימין מהשלט ולתפוס את המגלשים של המסוק באויר ( נחיתה לכף היד).
ב. היגוי: ע"י משחק עם הלהבים ועם ה SWASH , ניתן להגיע לרמות תגובה וחדות טיסה שונה. בכל אופן ההיגוי מדויק וללא חופשים או חיכוכים במערכת.
ג. גודל: ההפתעה הגדולה: העובדה שהמסוק קטנצ'יק, ונדרשת הטסה יחסת צפופה וקרובה לא הפריעה לי כפי שציפיתי. העובדה שהמסוק קטן גורמת לו היות פחות "מאיים" ממסוק 450 ומאפשרת תחושת בטחון בטיסה נמוכה וקרובה , באחת הטיסות ביצעתי ROLL במצב NORMAL שבאופן צפוי הביא לנפילת סיבובים כמעט לגמרי כאשר המסוק היה הפוך, למזלי זה היה מעל חיטה כך שניתן היה לשים HOLD וליפול לשדה עם 0 נזק כיוון שהמסוק לו הגיע בכלל לרצפה. תכונות ההטסה המדויקת, התגובות הטובות והצפויות להגאים, היציבות והמסה הנמוכה והלא מאיימת נותנים ביטחון בביצוע תרגילים נמוכים יחסית וקרובים כך שחסרון הגודל כמעט נעלם.
קטן כמו עכבר:
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=9625&stc=1&d=1242629447
ועם "האח הגדול":
http://www.efly.co.il/forums/attachment.php?attachmentid=9624&stc=1&d=1242629447
ד. המסוק מושפע מרוחות ומשבים יותר מאחיו הגדולים , אבל לא במידה שאינה מאפשרת הטסה נאותה ברוחות של עד 10 קשרים.
ה. הטיסה הצפופה מאפשרת הטסה קרוב לבית במגרשי ספורט / פרקים קטנים. הטסת לילה באצטדיון אתלטיקה נמצאה לא טריוויאלית בכלל , העובדה שהתאורה היא עילית , גורמת לחלק של המסוק הפונה לכיוון המטיס להיות מוצל וחשוך ומקשה על זיהוי מצבי טיסה וקצבי חליפה. מעבר של המסוק דרך קו הראיה של תאורת האצטדיון גורמת בוודאות לאבדן קשר עין עם המסוק ומספר דפיקות לב מואצות עד חידוש הק"ע מחוץ לתאורה.
סיכום :
א. רמה מכנית והנדסית מצוינת.
ב. סרבואים אינם עומדים במפרט הנדרש - מומלץ לרכוש ללא סרבואים ולקנות בנפרד HS65 או להוריד מתח BEC ללא סרבואים מחוברים.
ג. להבים – אני אהבתי את הקצרים, בוודאי בזנב.
ד. הנאה מובטחת מהבניה ומההטסה - מתאים לכל מטיס של האחים הגדולים יותר
ה. תמורה לא רעה בכלל לכסף , מישהו אמר HK-250 ?