-
8 קבצים מצורפים
אחרי 30 שנה ...
תקציר - בעקבות הכניסה של הבן שלי לתחביב היפה הזה, החלטתי שאני חוזר. אחרי בערך 30 שנה.
הטסתי כשהייתי נער. בעיקר דאונים חופשיים, קצת גומי וקצת "כבלים". לא היה לי טיסן רדיו (זה היה יקר בטירוף אז) אבל התנסיתי בהטסה.
החלטתי לחזור. וגם החלטתי שדאונים זה המקום שלי.
התחביב, כמובן, השתנה מאוד. בעיקר בטכנולוגיה. העקרונות מן הסתם נותרו כפי שהיו תמיד.
התחלתי ב"חפירות אינטרנט". פורומים ואתרי חברות, הרבה מאמרים. גם חנויות. יש המון מידע ברשת ואפשר ללמוד המון.
בשלב מסויים החלטתי שהדאון הראשון יהיה ARF. שבעזרתו אוכל להתנסות בבנייה של האלקטרוניקה והסט-אפ. כיווני הגאים, תכנות שלט ... וכמובן, הטסה (כן, גם זה חלק מהתחביב, לא??):p
החלטתי לרכוש את הדאון Raptor-2000 של R2Hobbies.
דאון 2 מטר. גוף פיברגלס. כנף בלזה Full-House עם D-box מפיבר. דאון איכותי יחסית למחירו ובהחלט מתאים לכניסה טובה לתחום.
אני "אוטו-דידקט" בנשמה. בכל התחומים אני מקפיד על למידה עצמית. כולל ניסוי וטעייה. זה מחיר שלמדתי "לשלם" כי זה משתלם. לפחות אצלי.
אז ניגשתי למלאכת הבנייה באופן מאוד איטי, עם המון קריאה ולימוד תוך כדי תהליך.
הזמנת חלקים לפי ההתקדמות. כל שלב, אפילו הבסיסי ביותר, נעשה כמה פעמים "על יבש" לפני חיתוך/קידוח/הדבקה וכו'.
אני חייב להגיד שזה כיף לא נורמלי. תענוג אמיתי לחזור. אני נהנה מכל רגע ... ועוד לא הטסתי .... יש למה לצפות.
אז החלטתי גם לשתף אתכם, גם בגלל שלמדתי מכם המון.
הקיט מגיע ארוז די טוב בקרטון. המון חלקים, ברגים, חוטים ... רק בלי הוראות הרכבה. יופי !!! אתגר גדול יותר !!!
התחלתי בזנב. מדובר בזנב V כששני החלקים מחוברים באמצעות 2 פיסות קרבון ומודבקים יחד (השתמשתי באפוקסי).
קובץ מצורף 64802קובץ מצורף 64803
החיבור לגוף נעשה ע"י בורג פלסטיק. צריך לקדוח את הזנב והבורג, כמובן, ארוך מדי.
קובץ מצורף 64808קובץ מצורף 64809
OK, הזנב מחובר. כה זה נראה :
קובץ מצורף 64807
עכשיו לסרוואים וה-Linkage של הזנב :
הסרוואים יושבים בגוף באופן "לא מסורתי" (בכלל, הכל בדאון הזה לא מסורתי ...). נדרש כאן לא מעט אילתור וכמה ניסיונות עד שהגעתי למצב אופטימלי :
קובץ מצורף 64806
ניסיתי את שתי האפשרויות ובסוף החלטתי שההורנים של הזנב יהיו מלמעלה. קצת יותר שרידות.
קובץ מצורף 64805
הכנפיים בדאון הזה היו עבורי אתגר לא פשוט אבל עמדנו בו. על כך, בהמשך ...
-
8 קבצים מצורפים
המשך הבנייה ...
בינתיים הגיע המנוע והורכב במקומו :
קובץ מצורף 64810
עכשיו לכנפיים. כאמור, Full-House, מה שאומר 4 סרוואים.
גם כאן ההתקנה של הסרוואים איננה מסורתית. המתכנן החליט להתחכם, אני הולך איתו בעניין הזה (בינתיים?) :
יש בכנפיים תושבות לסרוואים שנראות כך :
קובץ מצורף 64811
יש מסגרות בלזה שהן מעין הגבהה והסרוו נכנס אנכית לפתח בכנף. יש מסגרות עבות למאזנות (הכנף דקה יותר שם) ומסגרות דקות יותר למדפים.
מסגרת דקה למדף :
קובץ מצורף 64812
מסגרת עבה למאזנת :
קובץ מצורף 64813
בתוך הכנף היו חוטי משיכה לחיווט של המדפים וכבל סרוו מושחל למאזנות. חיבור הסרוו :
קובץ מצורף 64814
התקנה של הסרוו למקומו :
קובץ מצורף 64815
כל זה, 4 פעמים. אח"כ הורנים ופוש-רוד והכנף מוכנה. אה כן, פתאום מצאתי חורים בכנפיים להשחלת החיווט.
קובץ מצורף 64816
הגיע הפרופלור עם הספינר. זה הזמן לנסיון הרכבה של הכנף לגוף ולראות איך נראה המוצר המוגמר .... יפה לא ?
קובץ מצורף 64817
זה המצב היום.
השלב הבא הוא חיבור הבקר והמקלט, תכנות השלט (DX7s שכבר הכנתי בו תוכנית התחלתית) ו ... הטסה ראשונה שבניגוד לאינסטינקט שלי, אמצא מטיס מנוסה שיחנוך אותו.
קובץ מצורף 64815
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
אהבתי את הפתיח שלך:) ברוך השב שיהיה בהצלחה.
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
כיף לקרוא מה שכתבת, גם שחזרת לתחביב הזה אחרי 30 שנה (זה אחד הדברים היפים בתחביב, אין לו גיל..),
זה שהבן החזיר אותך:o וכמובן הפדנטיות שלך, אני תמיד מעריך את זה..
בהצלחה בטסט:)
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
ברוך השב אל תשכח את הדבר הכי חשוב מרכז כובד
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
ברוך החוזר......
כמה הערות:
א) את הסרוו הצלחת להכניס בצורה מאוד לא נכונה - כל שינוי, בדיקה או כוון דורשים פרוק מיותר במקום גישה ישירה לברגים. אתה עדין יכול להתקין אותם מאונכים ולא בשכיבה כשהם בתוך חור מתאים בדיקט, אחד אחרי השני כשהזרועות בכוונים הפוכים זה לזה.
ב) לעומת זאת בכנפים רצוי מאוד להשכיב את הסרוו (נכון, כאן צריך לעשות את כל הכוונים מראש) כדי שרק הזרוע תבלוט ממשטח הכנף !! בכנף אתה רוצה רק הפעלת היגוי - לא מעצורי אויר !
ג) את חיבור ההגהים אין סיבה שלא להרכיב ממש בקצה הקרוב לגוף של ההגהים, אין בעית חוזק, אם מזה חששת. יש מעט פחות התנגדות וזה עדיף בדאונים. אם אתה קפדן נוסף לאוטודידקט אז כדאי לעיתים להתיעץ ולחסוך טעויות.... אבל יטוס גם ככה.
בכל אופן בהצלחה :) :) :)
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
ברוך הבא
התחלת עם דאון בהחלט מכובד
יש לו פוטנציאל טוב למדי, אבל מין הסתם יש דברים שכדאי מאד לשדרג על ההתחלה, כמו למשל תושבת מנוע מאלומיניום כי המקורית מתפרקת בנחיתה הראשונה.
יש עוד כמה פרטים כאלה.
אם תזדקק לעזרה כלשהי, כולל טיסת מבחן, תקבל בשמחה.
ואם לא, אתה מוזמן ליצור קשר ולבוא להטיס יחד
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
איזה כיף לקרוא על חזרה כזאת לתחביב.. תהנה ובהצלחה
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
תודה לכולכם.
כמה תגובות/תשובות ...
ראשית, אני יודע שמיקומי הסרוואים אינם אופטימליים אבל כך הדאון תוכנן והחלטתי שלפחות
בהתחלה אצמד לתיכנון המקורי.
לגבי עצות - ברור שחשוב להתייעץ. התייעצתי המון גם כאן וגם ב-RCG. עם זאת, לא את כל העצות יישמתי.
גם כי יש גבול (בשלב זה) להשקעה בדאון ראשון וגם כי זה דאון ״לימודי״ אז מתחילים בכיתה א׳, לא באוניברסיטה.
אני אסיים את הבנייה במהלך השבוע (מקווה) ואז אחפש מישהו שאוכל ״להתעלק״ עליו לבדיקות סופיות וטיסות מבחן.
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
ברוכים השבים לתחום. רשום בפניך ביום שבת 21.4.2012 בשעה 9:00 תחרות דאונים f5j. דאונים חשמליים מונחי רדיו. הנאה מובטחת!! במיוחד לאור העובדה שבחרת בתחום הדאונים הממונעים. התחרות תתקיים השטח ההטסה בסמוך להר הזבל ברעננה. עקוב אחר הפרסומים לקראת מועד התחרות.
חג שמח
גיל ברקאי, צורן.
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
ואללה, תחרות זה כנראה אחלה אירוע לראות וללמוד.
ננסה להגיע. תודה.
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
יפה מאוד, סיבת חזרה מוכרת וחביבה :) ומה עושה עכשיו הילד ?
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
הילד בקלוב תעופה כפ״ס.
בונה טיסן ראשון.
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
ברוך שובך
עברתי על הנ"ל בקיצור - ודומני שמצאתי טעויות. למשל: הצינור הפלסטי של ה"פושרוד" הוא חלק חיוני במערכת. אורכו ונקודות החיבור שלו לטיסן קריטיים למניעת קריסה של הפושרוד.
מציע לך להתיעץ עם בעל ידע כגון WIND 556, ITTAIP, או איתי בטלפון בבקשה - דני - 520560- 0522.
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
תודה למגיבים והמייעצים.
התקדמתי עוד כמה שלבים :
1. תיכנות השלט. DX7s. כל כך פשוט ואינטואיטיבי (אם יודעים מה רוצים). עובד מצויין.
2. כיוונים של ההגאים והחיבורים.
3. הייתה בעיה במנוע שהתבררה כהלחמה קרה במחבר מנוע/בקר. תוקן.
נשארו לי 2 דברים "קטנים".
טווח המדפים מאוד קטן. אני צריך לחתוך ולהתאים את הגרונג (בעצת עודד).
קיבוע צינורות הפוש-רוד, לפי עצת דני. חשבתי להדביק בנקודת היציאה מהגוף ולאלתר קיבוע בתוך הגוף עם עיגול דיקט/בלזה/קלקר מתאים (יותר נכון טבעת כדי לאפשר איוורור).
מקווה לסיים השבוע ומיד אח"כ(בשאיפה בסופ"ש הקרוב), טיסה ראשונה. דרוש/ה מדריך/כה מנוסה לבדיקות סופיות והטסה ראשונה.
נ.ב. - עוד שאלה - אני רוצה לפשט את חיבור הכנפיים (החשמלי) ע"י שימוש בפלג 6-pin לכל כנף. כך גם המקלט יוכל להיות מקובע עם פחות שליפת פלגים ממנו ... האם מקובל ? יש פלגים כאלו בשוק ? רעיון אחר ?
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
קונקטור מולטיפלקס 6 פינים יתן לך מענה, זוהי תצורת חיבור מקובלת למדי לצוורך שתיארת.
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
תודה !! מצאתי את הקונקטור. אכן נראה בדיוק מה שחיפשתי.
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
ונקודה נוספת לעיונך - כול סרוו מקבל שלושה חוטים: מתח, אדמה וסיגנל. המתח והאדמה משותפים לכולם ככה שאם אתה כבר עושה פירוקים והלחמות יש אפשרות לחסוך קצת חוטים.
קונקטור של שישה חוטים מספיק בעצם לכול הכנף: מתח, אדמה, וארבעה חוטי סיגנל לארבעת הסרוואים השונים
וכמובן, אפשר לחסוך עוד אם המאזנות מחוברות בכבל Y, שהמשמעות זה בעצם אותו קו סיגנל, וכנ"ל לגבי המדפים (רק שלרוב הסרוואים של המדפים מחוברים "הפוך" ככה שצריך היפוך בערוץ נפרד בשלט)
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
נקודה חשובה ומעניינת. תודה pomerus.
לפי ההסבר שלך בגלל שהכנפיים נפרדות (בכל זאת 2 מטר) אז אפשר בעצם להשתמש במחבר 4 פינים לכל כנף.
נראה מה יהיה קל יותר להשיג. מה הזרם שהקונקטורים האלו אמורים לעמוד בו ?
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
אני לא יודע את מגבלת הזרם המדוייקת, אבל מהתבוננות בחוטים ובקונקטורים של סרוואים רגילים, נראה לי שמגבלת הזרם של קונקטור מולטיפלקס לא תהיה נקודת הכשל
בכול מקרה מדובר בזרמים נמוכים, וחיבורים מסוג כזה נעשים כול הזמן בשגרה למשל בחיבור כבל "Y" שבו שני סרוואים מקבלים מתח מאותו קו.
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
ובהזדמנות - בהצלחה בכניסה המחודשת לתחום !!!
אני בניתי לפני שלושים שנה ג-1 וד-1 בקלוב, וגם עבורי זה סוג של חזרה לתחום :)
מאוד אהבתי את המשפט שלך "אני "אוטו-דידקט" בנשמה. בכל התחומים אני מקפיד על למידה עצמית. כולל ניסוי וטעייה. זה מחיר שלמדתי "לשלם" כי זה משתלם. לפחות אצלי."
גם אני כזה, ועבורי זו הלמידה הטובה והעמוקה ביותר. גם אם לפעמים יש תגי מחיר על הדרך
שמיים כחולים
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
תודה רבה !
הזמנתי מחברים 6 פינים (תואמי מולטיפלקס).
כשיגיעו נלחים ונחבר. בינתיים אנחנו RTF ומחפשים מדריך.
-
3 קבצים מצורפים
תגובה: אחרי 30 שנה ...
התפנתי לעשות עוד כמה שיפורים בבניה.
השיפור הכי משמעותי - מחברים מולטיפלקס (או תואמים).
הכנת הדאון "לטיסה" הייתה כאב ראש לא קטן, ולדעתי, גם בעייתית מאוד מבחינת בלאי - הוצאת המקלט וחיבור כל הסרוואים ואח"כ ניתוקם וכל זה בצפיפות של גוף דאון ...
אז חיברתי מחבר MPX אחד לכל כנף וכעת הדאון מוכן תוך 2 דקות ובלי שום בלאגן.
ההלחמה של המחברים לא פשוטה ודורשת דיוק וסבלנות ... אבל בסוף הכל עובד מצויין.
כמה תמונות להמחשת ה"סידור" החדש.
המחברים בכנפיים :
קובץ מצורף 68340
המחברים בגוף הדאון :
קובץ מצורף 68341
הכל מחובר לפני חיבור הכנף לגוף.
קובץ מצורף 68342
השלב הבא הוא הגדלת טווח התנועה של המדפים. ככל הנראה ע"י טיפול בגרונגים.
בשלב זה משקל הדאון, עם סוללה 1800mAh מוכן לטיסה עומד על 990 גר'.
האם זה משקל סביר ?
בסוף הדאון הזה אפילו יטוס ...
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
שמתי לב שסימנת את הקונקטורים, זה אומר שלא הרכבת אותם באופן האופטימלי
לא שזה נורא, אבל רק בשביל הפעם הבאה עושים כך:
מחברים לכנף אחת את הקונקטור נקבה ולשניה את הקונקטור זכר
כך בכלל אין לך אפשרות לחבר שגוי גם אם תרצה
סימונים לבד לא מספיקים, כבר היו טעויות כאלה בעבר, אבל אני יודע כמה עבודה יש שם ואני יודע שלא תפרק ותבנה שוב, לכן תקפיד מאד לא לטעות בחיבור למרות הסימונים.
וחוץ מזה, אם היית מתייצב היום היית רואה את הדאון שלי (ואולי גם את שלך) בטרמיקות מדהימות ששאבו אותו לעננים .
דבר איתי ותבוא להטיס יחד איתי
-
תגובה: אחרי 30 שנה ...
תודה עודד.
אני מקבל/לוקח את ההזמנה.
יש מצב לאחה"צ ?
Forum Modifications By
Marco Mamdouh