מנוע ניטרו למתחילים- אביזרים בסיסיים [חלק 2]
פתח דבר:
ראשית מומלץ לקרוא את המאמר הראשון על מנועי ניטרו בקישור הבא [קישור]
שנית תנאי חשוב למאמר זה הוא הבנה כי המידע במדריך זה הינו כללי ויש לזכור את כלל היסוד שנקבע במדריך הקודם:
כלל יסוד: פעל ע"פ הנחיות היצרן של המוצר שלך.
ז"א שכל יצרן קובע את הכללים וההנחיות לתפעול ותחזוקת המנוע אותו הוא מייצר כי הוא תכנן, בנה ומכיר את הציוד שלו הכי טוב שיש.
מדריך זה מיועד בעיקרו למתחילים.
ייתכן ויחיל נתונים ומידע שוותיקים ימצאו כ"משעמם" ולא נחוץ אך מתחילים פשוט לא יודעים את המידע הזה...
לעיתים קרובות אני נתקל בשאלות של מתחילים שפונות דווקא במטרה להבין את הדברים היותר פשוטים בתחביב לא מעט מתחילים פשוט חוששים
לשאול שאלות פשוטות כדי לא לצאת "לא טוב" ולהראות לא מבינים.
במאמר זה נדון במספר אביזרים בסיסיים אשר הבנתם ,הבנת המבנה שלהם ואופן תפקודם חשוב לכל מתחיל בתחום.
א. פלאג.
ב. בוסטר.
ג. מערכת התנעה.
ד. סוגי דלק.
ה. פילטרים.
ו. אביזרים המגיעים עם הרכב.
א. מצת/פלאג Glow Plug
הפלאג במנועי ניטרו נקרא Glow Plug אל שם היותו "זוהר" או לוהט באופן תמידי.
בשונה ממנוע בנזין בו בכל עליית בוכנה משתחרר מהפלאג ניצוץ ,מנועי ניטרו מסתמך על היותו של המצת לוהט באופן תמידי.
בתחילת הפעלת המנוע נחבר בוסטר עליו נדבר בהמשך שתפקידו להלהיט את המצת לפני תחילת ההתנעה של המנוע. כאשר המנוע מניע חום תא הבעירה שומר על הלהט של המצת עד להצתת התערובת בעת עליית הבוכנה הבאה.
פלאגים מגיעים במידת גודל אחת אך שונים במידות החום אותם הם מייצרים
מידת החום המיוצרת על ידי הפלאג קובעים את מועד הצתת תערובת האוויר והדלק בתא הבעירה ובדרך זו יוצרים אפקט טיפה שונה בין פלאג לפלאג.
ע"פ חברת OS המייצרת מנועים ופלאגים:
פלאג חם נותן תגובת מנוע טובה ומהירה ממצב סרק ותאוצה טובה
פלאג קר נותן יותר כוח לבעירה אך יהיה מעט קשה יותר לכוון את המנוע וכן תגובת המנוע איטית יותר
פלאג מספר 8 של OS נותן מענה לרוב מנועי הניטרו 2 פעימות שאני מכיר
הפעלת הפלאג: חיבור בוסטר עם סוללה טעונה של 1.5 וולט למצת יגרום לחוט הלהט להתחמם ולהתלהט בצבע כתום עז.
חוט הלהט חם מאוד ואין לגעת בו ביד חשופה!
במידה והחוט הלהט אינו זוהר בעוצמה:
א. בדוק תקינות סוללה בבוסטר
ב. ייתכן והפלאג אינו תקין ויש להחליפו
ב. מצת הפלאג
מצת הפלאג בוסטר הוא כינוי לאותו אביזר המכיל סוללה ומתחבר למצת בחלקו העליון של המנוע במטרה לחמם את חוט הלהט של הפלאג לפני התנעת המנוע.
למצת הפלאג יש כינויים רבים בינהם גם בוסטר "בובו" ועוד.
למיטב ידיעתי אין אסור או מותר במצתי פלאגים מלבד דבר אחד: מתח ההפעלה:
מתח הפעלה גבוה מידי פשוט יתיך את חוט הלהט של הפלאג ובכך ישרוף אותו.
מתח ההפעלה של הפלאג הוא 1.2 עד 1.5 וולט
כמה חלקיקי וולט לפה או לשם לא ישנו הרבה אבל כבר נתקלת בכאלו שניסו להפעיל את הפלג ממצבר הרכב ישירות.