זהו טיסן ג-2.
לפי ההגדרות היבשות:
טיסני מנוע גומי ג- 2 (F1B) – טיסן דאון בעל "מנוע" גומי. המנוע הוא צבר של רצועות גומי במשקל כולל של 30 גרם. הטיסן מושלך מידי המתחרה ונוסק בעזרת האנרגיה האצורה בצבר רצועות הגומי המניע את המדחפים (פרופלורים) לגובה . לאחר סיום "הטיפוס" מתקפלים הפרופלורים לצידי הגוף והטיסן מתחיל לגלוש. מדידת הזמן מתחילה מיד עם שיגור הטיסן מידי המתחרה, כך שזמן הטיפוס נחשב גם הוא לתוצאת התחרות.
• משקל מינימום לטיסן 200 גרם (ללא גומי)
• משקל גומי מרבי 30 גרם (כולל שמן)
• שטח משטחים נושאים 19-17 דצמ"ר
נחזור עכשיו מעט אחורה בגלגלי הזמן ונראה כיצד המחלקה הזאת התפתחה עם השנים. לשם כך נצטרך לחזור בגלגלי הזמן אל ראשית התעופה המודרנית....
האחים רייט (וילבור ואורוויל) הטיסו את המטוס המאויש הראשון ב17 בדצמבר 1903 ושחררו הרבה מחסומים בנושא התעופה.באותן שנים, חי לו באנגליה לורד וויקפילד (Lord Wakefield of HYTH)
לורד וויקפילד היה אדם אמיד וחובב תעופה, הוא האמין שהעולם ירוויח מהעניין שלו בתעופה דרך פיתוח מודלים (..טיסנים). בשנת 1911 (8 שנים בלבד לאחר הטיסה הראשונה..) אורגנה על ידי "ארגון עפיפונים וטיסנים (Kite and Model Aeroplane Association) ובחסות לורד וויקפילד תחרות טיסנים ראשונה בטירה על יד לונדון ,אנגליה.
הזוכה הראשון בתחרות הטיסנים היה מר Twining ששאב את הרעיון לטיסן שלו מהאחים רייט. הטיסן הראשון היה ממונע גומי עם שני מדחפים ובעל כנפי קנרד.
מטוס האחים רייט
מר Twining
והטיסן המנצח
ואם למישהו זה נראה מוכר, אז טיסן מהסוג הזה הופיע בחידה לאמצע שבוע..
וכך המשיכה מסורת תחרות "גביע וויקפילד" עד פרוץ מלחמת העולם הראשונה.
בשנת 1927 פנו ללורד וויקפילד שיתן חסות מחדש לתחרות טיסנים וסוכם שחוקי התחרות יכתבו ע"י ארגון (Society of Model Aeronautical Engineer's) SAME. מתוך מגוון החוקים שנכתבו להלן מספר חוקים רלוונטיים:
• הטסת הטיסן תעשה מהקרקע, ממצב סטטי ובעזרת מקור כוח של הטיסן
• זמן הטיסה יהיה מרגע הטלת הטיסן עד שהוא נוגע במכשול מוצק (solid obstacle) או עד שהטיסן נעלם מעיני השופטים(Passing out of sight)
• לכל מתחרה 3 נסיונות הטסה והתוצאה הנחשבת היא הגבוהה מבין הטיסות.
• כל מקור אנרגיה קביל (גומי, מנוע...)
• משקל מירבי 11 פאונד (כ- 5 ק"ג)
• החלטת השופטים הינה סופית ומוחלטת.
וכך הוצמד לשם מחלקת הגומי הבינל"א, ג-2 השם וויקפילד על שם מייסד התחרות הראשונה..
וכך התפתחה לה המחלקה עם השנים
וכך השתנו להם החוקים משנה לשנה עד שהגנו לתצורה העדכנית והמודרנית שאנחנו מכירים כיום כאשר ממדי הטיסן (שטחים נושאים..) נקבעו כבר בשנת 1954,ומשקל הגומי והטיסן נקבע בשנת 2002.
ונעשה מעבר חד לזמננו...