שמות משתמשים לתיוג

מציג תוצאות 1 עד 25 מתוך 26

נושא: התחדשתי לי בטיסן ראשון...פייפר קאב

Hybrid View

Previous Post Previous Post   Next Post Next Post
  1. #1
    תאריך הצטרפות
    Dec 2008
    מיקום
    כרמיאל
    הודעות
    3,249
    מנחת הבית
    שומרת
    תודה!
    2
    הודה 291 פעמים ב 241 הודעות
    הוזכר
    1 הודעה/ות
    תויג
    0 שרשור/ים

    ברירת מחדל תגובה להודעה: התחדשתי לי בטיסן ראשון...פייפר קאב

    ציטוט נכתב במקור על ידי wonderd צפיה בהודעה
    שלום לכולם, להלן עדכון קצר;
    בשתי השבתות האחרונות הטסתי עם בחור שהמריא ונחת בשבילי, להזכיר לכם שמעולם לא הטסתי טיסנים לפני כן..
    היום בבוקר המראתי ונחתתי לבד כשהוא לידי נותן הוראות ומפקח.
    בצהריים חזרתי עם קרוב משפחה וללא השגחה, היה מצוין - גם ההמראות ובעיקר הנחיתות, הטייס והנווט חזרו לבסיסם בשלום

    למרות זאת נתקלתי בבעיה שהיתה קיימת מההתחלה - בריצה לקראת ההמראה המטוס פתאום מחליט לבצע סיבוב חד שמאלה ולבצע דריפט חזק, הזנב אפילו לא מספיק להתנתק מהקרקע, העניין מקשה מאוד על ההמראה.
    האם זה נורמלי בקאב או שיש בעיה?
    בכל טיסן, ללא יוצא מן הכלל קיים אפקט הנקרא 'פקטור P'. משמעותו, בקוים כלליים, בגלל אי אחידות בזוית ההתקפה של הפרופלור בין צידו הימני והשמאלי, לאורך ריצת ההמראה וגם בשלב הנסיקה, מרכז הסחב של הפרופלור זז ימינה מציר האורך של הטיסן. נוצר מומנט מימין כלפי ציר האורך שתוצאתו המידית היא סבסוב לשמאל. בטיסנים בעלי גלגל חרטום האחיזה של הגלגל בקרקע בולמת במידה מסוימת את הנטיה שמאלה, בריצת ההמראה. בטיסנים בעלי גלגל זנב אין עזרה מסוג זה והאפקט מורגש יותר. זו בדיוק התופעה שנתקלת בה.
    על מנת להשתלט על אפקט הסבסוב, עליך להפעיל הגה כיוון בכיוון הפוך (ימינה) בהתאמה לעוצמת הסבסוב שמאלה. עם צבירת המהירות התופעה הולכת וקטנה, אבל עדיין קיימת ועליך להמשיך ולהחזיק מידה מסוימת של הגה כיוון ימינה במהלך הנסיקה, עד הגעה לטיסה אופקית וישרה.
    הטיית המנוע לימין בשלב בניית הטיסן עשויה כדי להתגבר על תופעת הסבסוב לשמאל בתנאים המתוארים. בפייפר, בגלל כנף ארוכה וגוף קצר, יחסית, מהכנף לאחור, האפקט מודגש יותר מאשר בטיסנים אחרים.

  2. #2
    תאריך הצטרפות
    Jul 2008
    מיקום
    ראש-העין
    הודעות
    1,274
    תודה!
    1
    הודה 4 פעמים ב 4 הודעות
    הוזכר
    0 הודעה/ות
    תויג
    0 שרשור/ים

    ברירת מחדל תגובה להודעה: התחדשתי לי בטיסן ראשון...פייפר קאב

    ציטוט נכתב במקור על ידי flatspin צפיה בהודעה
    בכל טיסן, ללא יוצא מן הכלל קיים אפקט הנקרא 'פקטור P'. משמעותו, בקוים כלליים, בגלל אי אחידות בזוית ההתקפה של הפרופלור בין צידו הימני והשמאלי, לאורך ריצת ההמראה וגם בשלב הנסיקה, מרכז הסחב של הפרופלור זז ימינה מציר האורך של הטיסן. נוצר מומנט מימין כלפי ציר האורך שתוצאתו המידית היא סבסוב לשמאל. בטיסנים בעלי גלגל חרטום האחיזה של הגלגל בקרקע בולמת במידה מסוימת את הנטיה שמאלה, בריצת ההמראה. בטיסנים בעלי גלגל זנב אין עזרה מסוג זה והאפקט מורגש יותר. זו בדיוק התופעה שנתקלת בה.
    על מנת להשתלט על אפקט הסבסוב, עליך להפעיל הגה כיוון בכיוון הפוך (ימינה) בהתאמה לעוצמת הסבסוב שמאלה. עם צבירת המהירות התופעה הולכת וקטנה, אבל עדיין קיימת ועליך להמשיך ולהחזיק מידה מסוימת של הגה כיוון ימינה במהלך הנסיקה, עד הגעה לטיסה אופקית וישרה.
    הטיית המנוע לימין בשלב בניית הטיסן עשויה כדי להתגבר על תופעת הסבסוב לשמאל בתנאים המתוארים. בפייפר, בגלל כנף ארוכה וגוף קצר, יחסית, מהכנף לאחור, האפקט מודגש יותר מאשר בטיסנים אחרים.

    FS,


    כאשר טיסן נמצא במצב 'טיסה ישרה ואופקית' האפקט של ה-P-Factor הוא אפס. לעומת זאת, כשהטיסן בנסיקה, במהירות נמוכה יחסית וכשחרטומו מורם ביחס לכיוון הטיסה; זרימת האויר אל תוך המדחף מגיעה מעט מלמטה (ולא ישר מלפנים).
    התוצאה: ללהב הנמצא בירידה יש פסיעה גדולה יותר מלהב הנמצא בְּעַלִיָה. וזהו הגורם הישיר לסחב אסימטרי בנסיקה, שכן (בטיסן) צידו הימני של המדחף (שם הלהבים יורדים) מושך חזק יותר ומסיט את הטיסן שמאלה.
    אבל זה קורה רק כשטיסן טס כשחרטומו מורם.

    ה-P-Factor הוא רק חלק מהסיפור.
    בימי מלחמת העולם השניה, נדרשו מטוסי קרב כמו המוסטנג, הספיטפייר, הווילדקט ודומיהם, לשימוש בהרבה מאוד 'רגל', כדי לשמור הקו בריצת-ההמראה.
    האפקט היה 'מתהפך', בין תחילת הריצה, כשגלגל-הזנב היה על המסלול; לבין הֶמְשֵׁכָה, כשהזנב היה מורם...

    לעיתים, כשעל הסטיק ישב חניך 'טרי'; הייתה המראה במהירות קצת גבולית, מסתיימת ב-Ground loop, שתוצאתו הייתה לרוב הוצאת החניך מהסד"כ והעברתו לבית-הקברות הסמוך...
    מה שקרה אז, דומה למה שקרה באושקוש, בשנת 2007.

    אז, האשימו את המומנט של המנוע (torque), הלוחץ את הגלגל שבצד ההפוך לכיוון הסיבוב של המדחף, חזק יותר אל המסלול ומקשה על גילגולו...

    אבל האשם האמיתי בתופעה ובהיפוכה, היא דווקא זרימת האויר לאחור מהמדחף; ה-Propeller slipstream...

    המדחף אינו מזרים את האויר 'ישר' לאחור, אלא בזרימה ספירלית.

    מדחף בחרטומו של טיסן סובב בכיוון השעון; כשהמבט מתא-הטייס.
    זרם האויר מהמדחף יוצר 'ספירלה' סביב גוף הטיסן, באותו הכיוון.

    כשהטיסן במצב 'טיסה ישרה ואופקית', פוגע הצד העליון של אותה זרימה ספירלית במייצב הכיוון ובהגה-הכיוון, מצידם השמאלי; דוחף אותם ימינה וגורם לטיסן לסטות לשמאל.
    בגלל זה; בטיסן עם גלגל חרטום, בעת ריצת ההמראה, צריך המטיס להוסיף הגה-כיוון ימינה, כדי לתקן את הסטיה ולשמור את ריצת-ההמראה ישרה.

    לעומת זאת; בטיסן עם גלגל-זנב שחרטומו מורם בתחילת ריצת ההמראה, זרימת האויר לאחור מהמדחף אינה יכולה 'להכנס אל תוך המסלול' והיא מוּטֵית מעט מעלה.
    במצב זה; ובמיוחד כשמדובר בטיסן עם מייצב והגה-כיוון קטנים יחסית, פוגע בהם הצד התחתון של 'הספירלה' מהמדחף... הסטיה הנגרמת לטיסן היא ימינה, במקום שמאלה (לכן 'האשימו' את המומנט מהמנוע, שהאפקט שלו במציאות אפסי). התיקון הנדרש הוא הגה-כיוון שמאלה. כאן הסחב האסימטרי מה-P-Factor מנטרל חלקית את התופעה, אבל עדיין נדרשת כמות נכבדה של תיקון שמאלה.

    בהמשך ריצת-ההמראה; כשזנב הטיסן מתרומם מהמסלול ומצבו הופך ל-'טיסה ישרה ואופקית', הזרימה מהמדחף מסיטה את הטיסן שמאלה וה- P-Factor, אינו אפקטיבי עוד...

    ...וכשזה קורה, המטיס מחזיק את הטיסן עם הגה כיוון שמאלה ונדרש מיד לתיקון ימינה...

    לטיסנאי מתחיל (או לחניך טייס טרי), ה-'היפוך' הבלתי-צפוי הזה, עלול להיות יותר מדי לכישוריו...תוצאת המראה מבוהלת היא אותו Ground loop...
    נערך לאחרונה על ידי DarZeelon; 13-03-2010 בשעה 15:29:25. סיבה: הוספת פרטים

    דר צאלון
    DarZeelon
    052-2588489
    ddzeelon@gmail.com

הרשאות פרסום

  • אין באפשרותך לפרסם נושאים חדשים
  • אין באפשרותך לפרסם תגובות
  • אין באפשרותך לצרף קבצים
  • אין באפשרותך לערוך את הודעותיך
  •