נצילות של מנוע חשמלי הינו פרמטר חשוב ביותר, כיוון שהיא מעידה על היעילות שלו בפועל.
כדי לחשב נצילות, יש לחשב את ההספק המושקע וההספק בפועל, ואז לחלק לחלק אותם זה בזה.
לשם כך נצטרך מספר פרמטרים של המנוע.
בחרתי מנוע מסוג MEGA 16-15-4
http://www.aeromicro.com/catalog/meg..._4_4934114.htm
והוא בעל הפרמטרים הבאים:
התנגדות פנימית Rm=0.045
זרם ללא עומס Io=1.1A
בדקתי את הזרם והמתח הנצרכים ע"י המנוע עם פרופ 6X6 (לאחר שעשיתי אופטימיזציה על מספר מדחפים והתכנסתי אליו)
בעזרת המכשיר הבא:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...dProduct=10080
זרם נצרך Iin=26A
מתח נצרך Vin=11V
כעת נחשב את ההספק המבוזבז:
הספק מבוזבז על סלילי הנחושת = Rm * Iin 2
הספק מבוזבז על על ליבת הברזל = Vin*Io
נחשב את ההספק בפועל:
Pout = (Vin - Iin * Rm) * (Iin - Io)=(11.1-26*0.045)*(26-1.1)= 247W
נחשב את ההספק המושקע:
ההספק המושקע הינו הזרם הנצרך כפול מתח נצרך:
Pin=26A*11V= 289W
נחשב את הנצילות ע"י חלוקת הספק בפועל חלקי הספק מושקע כפול 100:
E= (Pout /Pin)*100= 247/289*100= 85%
כלומר נצילות המנוע 85%. נצילות זו נחשבת לטובה.
טווח נצילות אופיינית למנוע הינה 80-90%.
מנועים סיניים, בד"כ לא עוברים נצילות של 80%...