יפה לך ידידי
שכחת שורה ראשונה למתחיל :
מדריך: חבר לשדה ההטסה אשר ילווה אותך בהכרות עם מרכיבי הטיסן ולימוד התאוריה והמעשה.
ישנם מדריכים בתשלום ותמיד בכל שטח הטסה ימצא חבר שעושה את זה בשביל תשלום פעוט של "תודה".
מתחיל צריך לדעת סוגי טיסנים:
1. טריינר - טיסן אימונים, סלחן למטיס לרוב בא עם כנף עילית (ראה להלן), בד"כ ניתן לעזוב הגאים והוא חוזר מעצמו לטיסה ישרה ואופקית, טס לאט יחסית. בנושא זה מומלץ ללכת על טיסן עם גלגלים בכדי להתאמן בהמראות ונחיתות ולא רק בשהיה. חשוב לציין שמומלץ גלגל אף ולא גלגל זנב כי האחרון מביא איתו שורה של קשיי ריצה בהמראה שלא מתאימות לאימוני מתחילים.
2. טיסן שני - טיסן מהיר יותר, בד"כ עם כנף תחתית (ראה להלן) מיועד לאימוני טיסה מתקדמים
3. טיסן 3D- טיסן המסוגל לטוס לאט ולרחף על כוח המנוע בלבד מעין טיסן מסוק הנועד לפעלולים - נדרשים כישורי הטסה מתקדמים.
4. דאון - טיסן בעל מוטת כנף גדולה ביחס לאורכו (יש הגדרות טובות יותר אבל...) הוא בד"כ מיועד לטיסה איטית וניצול זרמי אויר עולים (טרמיקות או צוקים) ולעיתים כולל מנוע המסיועד להעלותו לגובה. רוב הטיסה מתבצעת ללא מנוע בגלישה של הכלי.
5. כנף מעופפת - טיסן למתקדמים הבנוי בצורת כנף המכילה שני הגאים, תכונות הטיסה של כנפיים מעופפות חולשים על כל טווח הביצועים של טיסנים ויש כנפיים מהירות בטרוף ויש כאלו הטסות לאט. להפעלת טיסן שכזה נדרש רכיב מיקסר חיצוני או שלט 6 ערוצים ממוחשב לפחות.
סוגי כנפיים:
1. כנף עילית - כשמה כן היא ממוקמת מעל גוף הטיסן ולכן לרוב מעל מרכז הכובד, הדבר מקנה יציבות טובה לטיסן.
2.כנף תחתית - כנף הממוקמת מתחת לגוף הטיסן ולמעשה מקטינה את יציבותו, היציבות בד"כ מתוקנת ע"י שימוש בדיהדראל (הטיית כנפיים כלפי מעלה). בד"כ משמש בטיסנים שניים או מתקדמים
3.כנף מרכזית - נפוץ בטיסני אוירובטיקה מדוייקת ו3D בד"כ היתרון בכנף שכזו שהיא נותנת יציבות אדישה ולכן הטיסן מגיב בצורה מדוייקת לפקודות ואינו מתקן אותן (כדוגמת טריינר בעזיבת הגאים).
עוד בהמשך...