* אני נמנע פה מלהכנס למשוואות התנועה המלאות של מסוק
עקב מורכבותם העצומה ורצוני להסביר הנושא גם לאלו בינינו שאינם מהתחום.
בכל מסוק בעל מבנה של רוטור ראשי ורוטור זנב קיימת הטייה כזו.
הסיבה היא שרוטור הזנב מפעיל כח צידי ועל מנת שהמסוק לא ינוע לצד,
הרוטור הראשי מאזן הכח הנ"ל על ידי ההטיה המספקת דחיפה כנגד כח הזנב.
אין קשר לתופעת הפרסציה הנוגעת לדינמיקה של גוף קשיח,
או לגובה רוטור הזנב.
מה משפיע על זוית ההטייה ומדוע היא שונה ממסוק למסוק?
הממונט הדרוש לסיבוב הרוטור הראשי נגזר מפרמטרים רבים:
משקל המסוק, זוית ההתקפה של הלהבים, מהירות הסיבוב, יעילות הרוטור ועוד רבים.
ככל שהמומנט הדרוש רב יותר כך יצטרך רוטור הזנב לדחוף חזק יותר על מנת לאזן מומנט זה
וההטייה תגדל.
כך למשל במסוק כמו סולו פרו בו זוית ההתקפה גדולה יחסית נדרש מומנט גדול במידה כזו
שההטייה בולטת לעין. במסוק בעל פסיעה משתנה, כמו הטירקסים למינהם, מספיקה פסיעה קטנה
משמעותית משל הסולו פרו והמומנט הדרוש קטן (כמובן הכל ביחס לגודל ומשקל המסוק)
כך שרוטור הזנב לא צריך לדחוף חזק ולא מתקבלת הטייה חזקה בולטת לעין כמו בסולו פרו.
אני מקוה שהנקודה ברורה יותר עכשיו.