ברשותי סולו פרו בהחלט מסוק חביב
מדוע בטיסה הוא עם נטיה על הצד בניגוד למסוק קואקסיאלי שטס ישר לחלוטין?
ברשותי סולו פרו בהחלט מסוק חביב
מדוע בטיסה הוא עם נטיה על הצד בניגוד למסוק קואקסיאלי שטס ישר לחלוטין?
יש תופעה כזאת בכל מסוק עקב הכוחות הפועלים עליו.
חפש באינטרנט מידע על נושא הנקרא פרססיה או נקיפה. זה לא ההסבר היחיד,אבל תוכל להבין מזה יותר
בקואקסיאלי זה פשוט מאוזן בגלל ששני הרוטורים מסתובבים לכיוונים מנוגדים
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%...99%D7%A4%D7%94
נערך לאחרונה על ידי wind556; 21-09-2010 בשעה 06:31:01.
בניית טיסנים והדרכת בנייה והטסה הטסה למתחילים בכל גיל.
יעוץ טלפוני חינם
ריכוז מידע. כאן תמצא תשובות להמון שאלות:
http://www.efly.co.il/forums/showthr...%E9-%F2%E5%E3%
עודד- 0525-454380 (לא לשלוח SMS, עונה רק לשיחות )
https://www.facebook.com/profile.php?id=100007080663110
וכניראה בגלל שהמסוק הזה ממש קל, התופעה מוקצנת.
מכיוון שרוטור הזנב נמוך מהרוטור הראשי, נשאר מומנט שמבוטל ע"י ההטיה הזו.
צביקה
If you can't make it fly, try harder, else RTFM
* אני נמנע פה מלהכנס למשוואות התנועה המלאות של מסוק
עקב מורכבותם העצומה ורצוני להסביר הנושא גם לאלו בינינו שאינם מהתחום.
בכל מסוק בעל מבנה של רוטור ראשי ורוטור זנב קיימת הטייה כזו.
הסיבה היא שרוטור הזנב מפעיל כח צידי ועל מנת שהמסוק לא ינוע לצד,
הרוטור הראשי מאזן הכח הנ"ל על ידי ההטיה המספקת דחיפה כנגד כח הזנב.
אין קשר לתופעת הפרסציה הנוגעת לדינמיקה של גוף קשיח,
או לגובה רוטור הזנב.
מה משפיע על זוית ההטייה ומדוע היא שונה ממסוק למסוק?
הממונט הדרוש לסיבוב הרוטור הראשי נגזר מפרמטרים רבים:
משקל המסוק, זוית ההתקפה של הלהבים, מהירות הסיבוב, יעילות הרוטור ועוד רבים.
ככל שהמומנט הדרוש רב יותר כך יצטרך רוטור הזנב לדחוף חזק יותר על מנת לאזן מומנט זה
וההטייה תגדל.
כך למשל במסוק כמו סולו פרו בו זוית ההתקפה גדולה יחסית נדרש מומנט גדול במידה כזו
שההטייה בולטת לעין. במסוק בעל פסיעה משתנה, כמו הטירקסים למינהם, מספיקה פסיעה קטנה
משמעותית משל הסולו פרו והמומנט הדרוש קטן (כמובן הכל ביחס לגודל ומשקל המסוק)
כך שרוטור הזנב לא צריך לדחוף חזק ולא מתקבלת הטייה חזקה בולטת לעין כמו בסולו פרו.
אני מקוה שהנקודה ברורה יותר עכשיו.
הסבר מעולה.
הייתי מתקן משהו קטן - במסוקים כמו הטירקס, מה שמוריד את המומנט הוא לא עצם יכולת שינוי הפסיעה, אלה מהירות הראש הגבוהה יותר. במהירות ראש גבוהה יותר אפשר לקחת זוית פסיעה נמוכה יותר לקבלת אותו כוח עילוי, מצד שני הרוטור מפעיל פחות מומנט פיתול בגלל עומס נמוך יותר עליו (פחות גרר).
הרוטור הוא רק מאוורר ענק - עצור אותו ותראה איך הטייס מזיע...
ואדים
Mikado Logo500 3D-FBL "Mjollnir" ;R617FS;3XBLS451;Microbeast+BLS251;CC Phoenix Ice 100A+Scorpion 1100KV; WR Mini Hercules BEC
Great Planes Super Sportster EP
Futaba 7C 2.4GHz
שלום ואדים.
המומנט על הרוטור הוא פונקציה של המון פרמטרים כפי שצויין.
זה לא ברור שהמומנט במהירות רוטור גבוהה עם פסיעה נמוכה הוא קטן
לעומת פסיעה גבוהה ומהירות נמוכה:
המומנט גדל בקירוב לפי המהירות בריבוע ולפי הפסיעה ביחס ישר בקירוב זויות קטנות.
איפה אתה מטיס?
שלום,
הסבר של התופעה ועוד הסברים.
שלום יואב
אני מטיס באזור לטרון
מה שאתה כותב זה נכון, אני התייחסתי לקטע הזה:
הסיבה שלמסוק כמו הטירקס מספיקה פסיעה קטנה ליצירת עילוי מספק, היא העובדה שמהירות הראש של מסוק כזה גדולה יותר משל הסולו פרו. בגלל התלויות שציינת, שרלוונטיות גם לעילוי וגם לגרר שמייצר את המומנט:כך למשל במסוק כמו סולו פרו בו זוית ההתקפה גדולה יחסית נדרש מומנט גדול במידה כזו
שההטייה בולטת לעין. במסוק בעל פסיעה משתנה, כמו הטירקסים למינהם, מספיקה פסיעה קטנה
משמעותית משל הסולו פרו והמומנט הדרוש קטן (כמובן הכל ביחס לגודל ומשקל המסוק)
כך שרוטור הזנב לא צריך לדחוף חזק ולא מתקבלת הטייה חזקה בולטת לעין כמו בסולו פרו.
מסוק כמו הסולו פרו צריך "לפצות" על מהירות ראש יותר נמוכה בפסיעה גדולה.המומנט גדל בקירוב לפי המהירות בריבוע ולפי הפסיעה ביחס ישר בקירוב זויות קטנות.
נוסיף לזה את פרופיל הלהבים של מסוקים כאלה, שבנויים לעילוי במהירויות נמוכות (ולכן מייצרים לא מעט גרר), ומקבלים את הסיבה למה המומנט שהם מייצרים גדול והמסוק טס בהטיה גדולה.
בקיצור - אין בינינו ויכוח, אני רק מחדד את הניסוחים![]()
הרוטור הוא רק מאוורר ענק - עצור אותו ותראה איך הטייס מזיע...
ואדים
Mikado Logo500 3D-FBL "Mjollnir" ;R617FS;3XBLS451;Microbeast+BLS251;CC Phoenix Ice 100A+Scorpion 1100KV; WR Mini Hercules BEC
Great Planes Super Sportster EP
Futaba 7C 2.4GHz