עודד (אני מצטער מראש אבל...) המון שטויות או אי דיוקים, כנראה שנובעות מדעה קשיחה חסרת ניסיון עם המון מהכלים שציינת...
נתחיל מזה שאישית אני מתנגד בתוקף לקבלת וטיפוח גישת ה"יותר קטן" "פחות מאיים", הכלי הוא כלי מסוכן גרידא ובאחריותו הבלעדית של המדריך לגרום לחניך להבין ולהפנים את זה (!!), כל דעה אחרת תגרום במקרה הטוב לריסוק עקב ביטחון עצמי מופרז ובמקרה הרע פציעה/מוות ואני לצערי, סבור שלא רחוק היום שנווכח כמה הכלי הקטן הזה עם מהירות ראש של 3000 סל"ד מסוכן - והטסות ה INDOOR הכיפיות, או הטסות "סתם מחוץ לבית" כמו שמישהו כאן ציין רק מעלות את הסיכוי ומקדמות את היחס של אחד ל... בסטטיסטיקה הזו.
סדרי העדיפויות שציינת הם סובייקטיבים מאוד ולא כ"כ מחוברים למציאות.. גם הבחירות שלך קצת לא מובנות: מחד אתה טוען שאתה בוחר בקופטר מטעמי עלות-תועלת גבוהים משל הרקס (450) כשאתה מתעלם מהבדלי ביצועים בטענה שגוייה שהם זהים (הטסתי את שניהם וקיים הבדל, אולי לא למטיס המתחיל אך בהחלט למטיס מתקדם), ומאידך אתה מוצי

א את ה HK הסיני מהמשוואה - לא ברור!! הרי טענת שהמסוק הוא חיקוי גמור של הטירקס (להזכירך - גם הקופטר!) וגם טענת בנימה אישית
"שהוא יעשה בהחלט את העבודה" (ציטוט), במחיר הרי שהוא שם את שני המסוקים בכיס הקטן, אך עדיין בחרת מסיבה לא ברורה (או שכן?!

) לשים את הקופטר ראשון.. מבולבים?? גם אנחנו...
לגבי ה 500ים - שוב המלצותיך מושפעות מגישת ה"מה שיש לי הוא הכי טוב", GAUI אמנם חברה מוכרת וההוריקאן מסוק נחמד מאוד, אך יחסית לאחרים מיושן מאד - הן במבנה והן בבחירת החומרים המרכיבים אותו.
הוא לא בר השוואה לשני האחרים שעולים עליו טכנולוגית ולמען האמת גם טסים יותר טוב (גם מתחיל יוכל לבדוק את זה ב YOUTUBE), לא בכדי המטיסים הטובים בעולם בוחרים במסוקים שהם מטיסים וכל מסוק עצבני כמו שיסל ביום רע יכול להיות חתלתול נעים עם הסטאפ הנכון, אגב ברוב מסוקי ה 500 כיום יש מספיק מקום וניתן לעבוד עם שתי סוללות 3S ע"מ למזער עלויות עם חלקם אף ניתן לעבוד עם סוללות LIFE (דוגמאת הA123). לגבי
"אישית אני לא חושב שמסוק 500 הוא נכון למתחילים, זו קטגורית ביניים שמקצוענים מפיקים ממנה הרבה ומתחילים לא יוכלו לנצל" (ציטוט) - סחבק טוען אחרת לאור ניסיון עם חניכים שלמדו להטיס על מסוקי 500, זו אמנם קטגוריית ביניים אך הסיבה היחידה שאנחנו יכולים לתייג אותה כך הינה כרונולוגית בלבד, מאחר והוא פותח ויצא לשוק לאחר מסוקי ה 600 וה 450 - כל סיבה אחרת אינה נכונה, המסוק טס כמו מסוק יותר גדול מה 450 הקטן על כל המשתמע מכך (יציבות, עמידות למז"א, נוכחות) ומטיסו נהנה מכל הרווחים האלו.
אני רוצה לקחת אותך 6-7 שנים אחורה, אז מתחילים למדו עדיין על מסוקי 30 (לפני פריצת מסוקי ה 50/600), מסוק שבזמנו נחשב אידיאלי ללמידה ונכחד מהסיבה היחידה שבהמשך לא ידע לתת את הסחורה (חלש משמעותית ממסוקי 50 מקבילים) ובכ"ז ח"ח היו עולים קרוב מאוד למחיר ח"ח של מסוק 50...
היום עם מסוקי ה 500 שגודלם מתקרב מאוד לגודל מסוקי ה 30 (איפה שהוא בין ה 450 למסוק 30) וחלקם גם טסים עם הסטאפ הנכון גם יותר חזק ממסוק 50, ההתלבטות הינה של נישה בלבד (ובזה אני מסכים איתך), מאחר וכניסה לנישת החשמלי חופנת בתוכה השקעה לא קטנה של כל ציוד המעבר (סוללות, מטענים, מאזנים) - למרות שבטווח הארוך (ואפילו לא ארוך מאוד), ההשקעה מתקזזת - בטח היום עם העלייה התמידית של מחירי הניטרו.
לגבי ה 600 ובתור אחד שמחזיק, בין היתר, שניים כאלו ולא מחשיב את עצמי לעשיר - אני חולק עליך גם כן. המסוק עממי ביותר עם עלויות ריסוק לא בשמיים.
ההתלבטות האם להשקיע במסוק 600, כי אני רוצה ללמוד לבד ולרסק המון - לעניות דעתי היא אווילית! גישת ה"קנה במיטב כספך מסוק שיתחיל איתך, ימשיך איתך ויקדם אותך, בדרך
תהנה מהדרכה איכותית שתשמור לך על המסוק עד שתהיה מוכן להטיס לבד" - לפחות לפי דעתי עדיפה עשרות מונים ובכל יום על לקנות ברוב התקציב שהקצבת מסוק בינוני ומטה, ללמוד לבד (גם להטיס וגם לתחזק) וכפועל יוצא לרסק המון ולהוציא את שאר הכסף על שידרוגים ותיקונים ואז שיעורי הטסה - ואז למצוא את עצמך עם מסוק בינוני משודרג מאוד ומנצנץ מאלומיניום שהוצאת עליו סכום כסף שווה לקניית מסוק STOCK אחר שטס יותר טוב.. BEEN THERE DONE THAT - לא כייף!
אין ספק שכיום עם המגוון והמבחר גם גדלה ההתלבטות במה לבחור, בסוף ההתאמה היא אישית אך אינה אמורה להיות מושפעת מרוב הדברים שציינת.
ההתאמה צריכה להתחיל החלטה עקרונית של חשמלי או ניטרו ע"פ נישה ולאו דווקא כי זה פחות מרתיע או מאיים - הם מאיימים בצורה זהה והנזק של להב 325 ב 3K סל"ד לא רחוק מלהב 600 ב 2K סל"ד, ולאחר מכן בחירת דגם עפ"י תקציב וכיוון לרמת ההטסה אליה מעוניינים להגיע, ואני אסביר את הנק' הזו:
המון אנשים באים אלי אומרים סוני יא בן בן ז@#$ איפה הצ'ק?

, ברצינות.. המון אנשים באים ושואלים אותי "ליאור אני רוצה להתחיל אבל לא רוצה להטיס מפגר כמוכם, לא מעניין אותי פיירו שמיקמוקים 10 ס"מ מהרצפה, מה כדאי לי לקנות?", ברור לך שאני לא אמליץ למישהו כזה לקנות מסוק טירקס 600 נכון? לא נכון... אני אתן לו מס' המלצות על מס' דגמים שיכולים להתאים לו עפ"י הדרישה והרמה שאליה הוא שופט (ייתכן מאוד וה 600 יכלל בינהם) ונחליט ביחד מה עדיף לו עפ"י רשימת פלוסים ומינוסים, לדוג' (אמיתית) חבר שהתייעץ איתי לא מכבר על מסוק ראשון וקנה ראפטור 50 מסיבות של זמינות חלקים, עלות קנייה ראשונית נמוכה מאוד (מאוד!!) היום בשוק היד 2, יכולת הטסה מרשימה מאוד של המסוק, והעובדה המאוד חשובה שהוא אינו רואה טוב כמו בגיל 18 ויהיה לו קשה להטיס מסוק 450 בגובה שיתן לו מרווח טעות (חשוב בהתחלה), מאחר ובגובה גבוה הוא ייתקשה עם הזדהות על המסוק - הבחור מרוצה מעל הגג, אך שוב זהו מקרה אינדבידואלי וההתאמה היא אידבידולית ומשתנה מבן אדם למשנו (גם לך עודד

).
לסיכום ואחרי שכתבתי סיפור ללפני השינה, ולשאלתו המקורית של פותח השירשור MARKNOPFLER:
"איזה מסוק הוא טוב להתחלה ועדיין מקצועי להמשך הדרך?" - קיבלת פה מס' לא מבוטל של דגמים שכ - 90% מהם עונה על הקריטריונים שהצבת (טובים, מקצועיים להמשך), ישנם עוד מס' דגמים שלא הוזכרו מסיבה לא ברורה (כמו הראפטורים והסקידויים) וגם עוד מס' חשמליים, ע"מ לעזור לך בצורה יותר רצינית ולא כללית ביותר תצטרך למקד אותנו בהחלטות כגון: נישה רצויה (חשמלי, ניטרו, סולארי, גרעיני), תקציב מתוכנן, רמה "מקצועית" שאתה שופט אליה בסוף (3DMASTER?), וציוד שכבר יש לך (לדוגמא מטענים? מע' רדיו שלא תומכת CCPM? דברים אלו צריכים להילקח בחישוב עלויות).
אחרי שתענה על שאלות אלו נוכל לעזור לך בצורה יותר רצינית.
שיהיה בהצלחה, ועודד אני מצטער מראש על דיברי התוכחה הישירים פשוט חורא לי המלצות שאינן מבוססות ואינן עומדות בעין אחת עם מבחן המציאות.