שלום לכולם,
כמה שאלות שצצו לי, אשמח להבהרה.
1. בנוגע לכיוון כוח העילוי. האם הוא תמיד פונה אנכית לזרימת האוויר? או נגיד שבהורדת מאזנת, בגלל שינוי זווית ההתקפה, העילוי מופנה מעט אחורה?(ראו ציור)
2. ידוע כי ארבעת הגורמים לנטייה שמאלית של המטוס (בעיקר בהמראה ) הם אלו: torque (חוק השלישי של ניוטון) , P-factor, זרימה ספירלית של המדחף (שפוגעת במייצב כיוון), ואפקט ה-פרצסיה ג'ירוסקופית.
ניסיתי לחפש סרטונים שונים שמסבירים על תופעת הפרצסיה שאני אבין יותר טוב. לפי מה שהבנתי האפקט הזה נוצר כמפעילים כוח על "הג'ירו" אז הכוח מתורגם לכוח שפועל ב90 מעלות אנכית לסיבוב...משהו כזה.
אני לא מצליח להבין איך זה פועל במטוסים? באיזה מצבים מפעילים כוח המדחף (שהוא בעצם כמו ג'ירו), במשיכת סטיק מעלה/מטה?
אם מישהו מבין בנושא אשמח להבהרה פשוטה.
תודה לכל העונים.