שאלת התם וההדיוט שלי " על מנת לעצור את הדאון ולינחות באיזה מצב
צריכות להיות המאזנות?
האם שתיהן למעלה כדי להוריד את הדאון?
או שתיהן למטה להציף את הדאון?
מדובר על האום אומו אומיי, נבלה כבד שטס מהר במיוחד בנחיתה.
בתודה, גידי.
שאלת התם וההדיוט שלי " על מנת לעצור את הדאון ולינחות באיזה מצב
צריכות להיות המאזנות?
האם שתיהן למעלה כדי להוריד את הדאון?
או שתיהן למטה להציף את הדאון?
מדובר על האום אומו אומיי, נבלה כבד שטס מהר במיוחד בנחיתה.
בתודה, גידי.
לא זה ולא זה! תלמד לנחות איתו כמו שצריך
או שתארגן לך מעצורי אויר נפרדים.
מנסיוני, שימוש במצב ה"אפס" של המאזנות כדי לייצר גרר גורם להרבה תופעות שליליות
שיכולה לתפוס אותך לא מוכן וברגע הכי קריטי.
בכל מקרה, אם בכ"ז בחרת שלא להקשיב לי, אז עדיף לך לכוון את המאזנות למעלה ולא למטה..
והסיבה-
מאזנות נמצאות קרוב לקצה הכנף, אם תוריד אותן כלפי מטה אתה משנה את הזוית של מיתר הכנף
ובמילים יותר פשוטות- אתה משנה את גיאומטריית הכנף ויוצר זוית התקפה חיובית(WASH-IN) באיזור קצה הכנף.
בזמן נחיתה והצפה אתה עשוי לזקר את הכנף, ולהזדקק לאחר מכן לדבק מהיר..
אם תכון את המאנות כלפי מעלה ( הרע במיעוטו) לפחות תיצור זוית התקפה שלילית
(WASHOUT) שהיא מבורכת
במקרים רבים .
בכל מקרה שקול אופציה לשדרג למדפים\בלמי אויר\מחבלים נפרדים.
בהצלחה
גידי, צריך להעלות את המאזנות כלפי מעלה. קוראים לזה ספויילרים.
"If everything seems under control, you're not going fast enough" Mario Andretti
אנ דוקא מסכים אם יורדן - העלעת המאזנות יגרמו לדאון לשקוע הרבה הרבה יותר מהר (מה שיגרום לנגיעה בריצםה להרבה יותר אלימה), ולא ממש "בולמים" אותו. הדרך הכי טובה לנחות אם דאון כזה היא ע"י מדפים,מעצורי אויר וכשאין כאלה אז פשוט לתת לו לגלוש עד הנגיעה באדמה (אויל להציף קצת לפני הנגיעה עצמה)
איתן.
איתן בתיאוריה הכל טוב. אני (וצביקהF) היינו באותה גישה שלך ואפילו יותר מזה - חשבתי להוריד את המאזנות. עשיתי המון ניסויים עם ה hotliner בנחיתות(צביקה היה עד לחלקם), פעם עם מדפים פעם עם ספויילרים פעם בלי כלום. הצור הכי טובה היא כפי שציינתי ולהוסיף את מה שדוד אמר ושכחתי. המיקס הזה חשוב. ככה זה אצלי, ה omei של גידי דומה מבחינת מאפייני טיסה ופרופיל לhotliner.
אגב שים לב שיורדן כתב ש"הרע במיעוטו" זה להעלות את המאזנות כלפי מעלה, בפועל אני עושה ספוט עם hotliner אז כנראה אני עושה משהו נכון.
"If everything seems under control, you're not going fast enough" Mario Andretti
גידי התשובה לשאלה היא - נכון.
תצטרך לבדוק את שני המצבים, כמו שמעיין כתב הופתעתי שהיה למעיין יותר נוח לנחות עם ספויילרים, בדיעבד הכנף נתנה פחות עילוי כדי להציף ולכן היה צורך בזוית התקפה יותר גבוהה, אין חכם כבעל נסיון - תבדוק את שני המצבים ותראה מה יותר נוח לך, תתחיל עם מדפים - ולא יותר מידי כדי לא להיזדקר בכנף העולה.
צביקה
If you can't make it fly, try harder, else RTFM
אז רק לחדד כי קצת התבלבלתי,
אם אין לי מעצורי אויר אז מאזנות למעלה ומיקס להגה גובה , כלומר קיזוז הגה גובה למטה ?
ואם יש לי מעצורי אויר צמודים לגוף הדאון/טיסן יש להוריד אותם מטה ללא מיקס ?
כי לפי מה שאני מבין כשמטוס מגיע לנחיתה הוא מוריד את מדפים/מעצורים שצמודים לגוף מטה (אני מניח כדי להגביר עילוי..?)
אני לא מדבר על תיאוריה... עשיתי לא מאט נסיונות כאלה... מה שבטוח זה לא להוריד מאזנות בשום אופן!!! הורדה של מאזנות (בהנחה שהן בקצה כנף) גורמת לאיבוד השליטה בציר הגילגול בגלל הזדדקרות קצה כנף (יש עוד כל מיני סיבות שדיברנו אליהן בMSN בזמנו כשמעיין שאל את אותה שאלה).
אני גם מסכים אם מעיין שאם כבר מעלים מאזנות אז חייבים פיצוי של הגה גובה UP כדי "לרסן" את העליה במהירות השקיעה, אבל מהניסיון שלי זאת לא האופציה הכי טובה... ניסיתי את אותו הדבר אם הפיילון שלי (עליו השלום) והדרך הכי פחות אלימה היתה גלישה מאד מאד ארוכה עד לנגיעה.
איתן.
באיזי גליידר שלי "מאזנות כמדפים" מאפשר גישה איטית יותר לנחיתה, גלגול מתקנים ע"י הגה כיוון...
צביקה
If you can't make it fly, try harder, else RTFM
זרקתם לי פה עצם רצינית ואני ממש מתלבט אם לקפוץ עליה....
כרגע אין לי זמן פנוי אבל אם אמצא אני מבטיח לכתוב קצת ( המון!!!) תאוריה
על מדפים והסיבות השונות לשימוש בהם...כמו כן חסרות ויתרונות..
לילה טוב, תחלמו על ערך שקיעה , זויות גלישה וגרר מוגדל...
יורדן
תוסיף קצת אלפא, CD/CL וקצת שמן זית....![]()
צביקה
If you can't make it fly, try harder, else RTFM
ותמיד ניתן לבצע גם החלקה: Rudder אל תוך הרוח, מאזנות לכיוון מנוגד ומעט Down על מנת לא להזדקר.
עובד מעולה עם דאונים וטיסנים.
בברכה,
נדב ברק.