במהלך חיפושי אחר הסברים לאופן פעולת מנגנון בל-הילר במסוקים,
(זהו המנגנון המיושם בכל מסוקי השלט רחוק בעלי פיטש משתנה)
מצאתי את הסרטון הבא:
הסרטון ממחיש בצורה יפה את עקרון פיגור הפאזה (90 מעלות) במערכות סובבות
העקרון אומר, כי כדי לקבל כוח בנקודה מסויימת יש להפעילו 90 מעלות קודם.
למי שהנושא חדש לו, צירפתי איור הממחיש זאת.
הערה: הסרטון אינו ממחיש כיצד הפלייבר גורם לייצוב המסוק בשעת הפרעה.
לשם כך יש ליצור הפרעה ולראות כיצד המסוק מגיב. אם מישהו מוצא סרטון כזה, אשמח אם יעלה...
שימו לב כי המצלמה מסתכלת על דופן שמאל של המסוק, ולשם נוחות נגדיר את מצב צלחת הניהוג כך:
קדימה - 0 מעלות
ימינה - 90
אחורה- 180
שמאלה -270
בואו נסתכל על שניה 18-25. במצב זה צלחת הניהוג נטתה ימינה (מצב 90 מעלות)
מה קורה לפלייבר?
משטחי הפלייבר מקבלים הטיה במצב של 0 -180. המשטח ב 0 מקבל הטיה שלילית (עילוי מטה) והמשטח ב 180 מקבל הטיה חיובית (עילוי מעלה). אם תסובבו את המערכת 90 מעלות קדימה, תראו שזה אכן גורם לגלגול לימין.
מה קורה ללהבים?
הפלייבר ביחד עם פקודת הסייקליק גורמים לשינוי זווית הלהבים.
כאשר הם במצב 90 270 אין להם זווית פיטש בכלל (בדומה למשטחי הפלייבר).
לעומת זאת כאשר הן מגיעות למצב של 0 180, הלהב ב 0 מקבל פיטש שלילי, והלהב ב 270 מקבל פיטש חיובי. שוב,אם תסובבו את המערכת 90 מעלות קדימה, תראו שהדבר יגרום לגלגול ימני
כלומר במנגנון בל-הילר גם משטחי הפלייבר וגם הלהבים יוצרים מומנט גלגול לימין כאשר צלחת הניהוג נוטה ימינה.