כל מי שמעורב בטיסנאות הרדיו בארץ יודע כי נושא ההדרכה של טיסנאים בכלל וטיסנאים חדשים פרט אינו מסודר. קיימים אמנם מספר מקמות ללימוד טיסנאות בתשלום אך לאנשים הפועלים במסגרת התחביב או קלוב התעופה לא קיימות מתודות מסודרות ללימוד טיסנאות רדיו, לא קיים מערך הגדרות של מה מלמדים, איך מלמדים, מיהוא מדריך, איזה ציוד, לימוד בטיחות וכיו"ב. במילים אחרות הנושא פרוץ לחלוטין ואיכות הלימוד וכיסוי החומר הנדרש לחניך הרוצה להיכנס לתחום הינו פרי המזל של "על מי הוא נופל". לפני מספר חודשים יזמו מספר אנשים והעלו רעיון לעשות סדר בנושא. לאחר אפיון דרכי הפעולה, הוצג הפרוייקט בפני קלוב התעופה שנירתם לנושא וועדת הדרכה מינתה רשמית צוות חיצוני אשר הורכב מאנשים בעלי נסיון רלוונטי כדי ליצור את המוצר ולהגישו לאישור רשמי של הגורמים הרלוונטיים. הייקף וכמות החומר בפרוייקט הנם גדולים מאד וכן היה להתמודד עם מספר רב של סוגיות. לאחר מספר חודשים של עבודה הוגש הפרוייקט לקלוב ולאחר זמן מה אישרו אותו ועדת הדרכה והועד המנהל של הקלוב ובכך הפך לרשמי וכשר.
אין כוונת הפרוייקט להעביר מסר של "אנו יודעים יותר טוב", ולא לפגוע באגו של אף אחד או להעמיד בספק פעילות מבורכת של טיסנאים מכובדים המלמדים שנים ואשר חניכים רבים עברו להם תחת הידיים. הכוונה לעשות סדר, לרכז חומרים ומתודות לעדכנם ברוח הזמן ולנסות ללמוד מנסיונם של אחרים תוך התחשבות עד כמה שאפשר בהליכי הדרכה קיימים תוך התייחסות לטכנולוגיות השונות ושאר גורמים. כל זה במטרה לאפשר לחניך אשר רוצה להכנס לתחום לבחור מדריך מוסמך, וכן לדעת מראש מה הליך הלימוד שיהיה עליו לעבור ואשר יכסה את כל החומר ובכך להבטיח כי מי ילמד עלפי המתודה יהיה בסיום בעל ידע ורמה נאותים גם בהיבט הטיסה, הבטיחות ושאר הבטים חשובים.
מערך ההדרכה הנו מסמך עב כרס הכולל בין היתר:
- מערך מודולארי של קורס בסיסי למטיס רדיו + השלמה ייעודית.
- רשימת מובנית של שיעורים וחומרים שנערכו בצורהפשוטה בסדר רצוי ללימוד
- הגדרת התקדמות החניך בשיעורים השונים + מדדים + במבחני שלב
- שלבים והגדרות ברורות בהסמכת מדריך
- כללים להוספת מערך ייעודי (אווירובטיקה, דאונים, איימק, סילונים מסוקים וכו)
מה נרוויח?
סדר, אחידות, כיסוי מקסימאלי של החומר. חניך ומדריכו יעקבו אחר ההתקדמות תוך שימוש במערכך ההדרכה. תתפרסם רשימה של כל המדריכים ברמות השונות ובתחומים השונים. הערכתנו שבסופו של תהליך טיסנאים חדשים יהיו ברמה הרבה יותר גבוהה.
השלב הבא ומה הלאה:
כעת כאשר כל המערך מאושר רשמית אפשר לצאת לשלב הבא והוא הסמכה של כל מי שהיום מדריך. הרי לא יעלה על הדעת שטיסנאי הפועל שנים ומדריך בעצמו יידרש לעבור הליך הדרכה ארוך. שוב, אין פה כוונה לפגוע או לבחון אנשים וותיקים. הרעיון לייצר הליך קצר וקל שבסופו כל מי שעומד בקריטריונים שנקבעו ויגיע לפגישה של כשעה יוסמך ויירשם בקלוב התעופה כמדריך מוסמך. הרשימה תתפרסם כאמור בכל המקומות הרלוונטיים.
לצורך כך יתפרסמו בקרוב מספר קריטריונים, תאריכים ומקומות בהם תיתבצע הפגישות הנ"ל. רשימת המדריכים המוסמכים בכל מחלקה תתפרסם ברבים וכך יוכל טיסנאי חדש או הוריו לבחור מדריך מהתחום אליו הוא נמשך.
סיכום: בתוך עמינו או יושבים ואפשר לשער את חלק מהתגובות שיזרמו בצנרת כתגובה לפרוייקט. מי שירצה להצטרף לעזור לשפר את המתודה ולהיות חלק מהתהליך יתקבל בברכה. מי שיבחר שלא להצטרף גם יתקבל בברכה. אפילו אלו שיחפשו רק חסרונות, יירטנו, יקטרו, ויעבירו ביקורת קטלנית ואפילו אישית כל אלו יתקבלו בברכה. אנו מנסים להעלות את רמת הטיסנאות בארץ ונשמח לעזרה מכולם.
תודות:
אבקש להודות בהזדמנות חגיגית זאת למספר אנשים שהשקיעו מזמנם בהתנדבות כדי לעשות יש מאין. ראשון אורן לוינטוב שהגה את הרעיון ודחף למימושו. יוסי שומרוני שלקח את הפרוייקט על הגב, הגה, ריכז, וכתב את המתודה וכן ריכז את פעילות הועדה החיצונית. כל 10 חברי הועדה שהשקיעו בנושא. ולסיום לאביעד לוי מנכ"ל הקלוב שפתח דלתות ואשר ראשו וידיו תמיד שם... מוכנים לעזור