משהו קצת אחר... בניית Rogallo - גלשן אוויר ממונע
הכל התחיל כשהילדה חזרה יום אחד מהגן עם הפתעת יום הולדת של אחד הילדים - עפיפון. כיוון שבנערותי הייתי חובב נלהב של עפיפונים אקרובטיים נמלאתי גיל (משחק מילים משעשע) וחדווה, קשרנו זנב וחוט ויצאנו לפארק, אבל העפיפון התברר כדרעק שלא עף יותר מ5 שניות באוויר. רגע לפני שהלך לפח עברה בי מחשבה משעשעת: ״איזה קטע אם נחבר לו מנוע?״... ישר ישבתי והתחלתי לחשב שטח כנף, משקל צפוי לסטאפ, עומס משטחים צפוי וכו׳ וכו׳ והגעתי למסקנה המאכזבת שעפיפון ב5 שקלים לא מתאים למשימה - לא מספיק גדול ואיכות החומרים והבנייה גרועה מה שמבטיח בעיות היגוי והתפרקות מהירה באוויר.
זנחתי את הרעיון לכמה ימים עד שלפתע בחנות צעצועים נתקלתי בעפיפון אקרובטי נחמד מאד שנותר מיותם מהקיץ:

35₪ ויש לי שותף חדש ליוזמה. מוטה של 140 ס״מ, שטח כנף סביב 35 דצ״מ, איכות החומרים והבנייה סבירה, חיזוקים מתאימים במוטות פיברגלס... נשמע מתאים לצרכיי, החלטתי שאני בונה רוגלו ממונע.
אז מה זה בעצם רוגלו ומה מיוחד בכלי הטיס הזה? בסוף שנות ה60 של המאה הקודמת פיתח פרנסיס רוגלו, מדען בנאס״א, כלי טיס לאדם אחד או שניים שמבוסס על כנף גדולה משוכה מעט לאחור, המנווט אך ורק באמצעות שינוי מרכז הכובד אותו יוצר המטיס בעזרת הזזת משקל גופו קדימה אחורה ולצדדים באמצעות מוט היגוי ממתכת המחובר למרכז הכובד של הכנף; כלומר, המטיס מחובר למרכז הכובד בכבל, המוט קצת קדימה, והזזת המוט מביאה לשינוי נקודת מרכז הכובד ביחס לכנף וכך מתבצע ההיגוי, ללא שימוש בהגאים כנהוג בכלי טיס אחרים. קוריוז: הרוגלו תוכנן במקור ככלי מילוט מחלליות אל תוך האטמוספרה. כיום תחום הגלישה האווירית נחשב לספורט אקסטרים שהלך ונהיה פופלרי בחמישים השנים האחרונות, בין היתר בזכות שיפור בשיטות ההזנקה, בחומרים מהם בנויים גלשני האוויר ומסיבות נוספות. כנער כמעט והתחלתי קורס גלישה אווירית עד שגילו בן כמה אני וביקשו שאחזור עוד כמה שנים, אז הנה עברו כמעט 20 שנה והחלטתי לחזור לתחום
. בין יתר סוגי גלשני האוויר קיימים גם גלשני האוויר הממונעים שמזכירים במשהו מטוסי אולטרא לייט, גם שם המטיס יושב בגונדולה עם מנוע אחורי, אבל הניווט נעשה באמצעות שינוי מרכז הכובד בדומה לגלשן האוויר הלא ממונע.
אציין מראש שבגלל שטח הכנף הגדול לא התאמצתי לחסוך במשקל, כיוון שזה נסיון ראשון השתדלתי בעיקר לבנות חזק ועמיד, אולי בנסיונות הבאים אבנה יותר קל ואולי אף גרסא בלתי ממונעת.
התחלתי מבניית הגונדולה, מדיקט תעופתי 4 מ״מ שהודבק באפוקסי:


כן נסע לגלגלים האחוריים הכנתי ממוט פלייבר ישן של טירקס 500 שעשוי מפלדה קפיצית. הכנתי לו תושבת על ידי חריטת הצורה המתאימה בחתיכת דיקט תעופתי וסגירה בחתיכת דיקט תעופתי נוספת:


גם כן הנסע הקדמי נוצר ממוט פלייבר של טירקס 500 שכופף לצורה המתאימה. חייב לציין שזה היה החלק הכי מעצבן בתהליך הבנייה, ממש קשה לכופף עיגולים מפלדה קפיצית...
לגונדולה מתחבר צינור אלומיניום שמקורו ב... מטרייה גדולה שהתפרקה בסערה האחרונה
. הצינור התברר כקל משקל למדי, חזק ועמיד לכיפופים.

כמו שרואים בתחתית התמונה הכנתי גם תמיכה שחוברה יותר גבוה בגוף כדי למנוע כיפוף ביחס לרצפת הגונדולה:

כל הגונדולה תלויה על זרוע בעלת תנועה דו כיוונית שמתחברת למשטח שליטה שמעוגן לעפיפון. את התנועה בציר הAileron השגתי באמצעות גריפ פלסטיק ישן של טירקס 500 (מזל שלא זורקים כלום, אה? בסוף להכל מוצאים שימוש) עם ספינדל של 500, ובתוך הגריפ היכן שמחוברת הלהב יצרתי מכמה שכבות של דיקט תעופתי עוגן שנע על ציר - שזה למעשה הבורג שמחזיק את הלהב לגריפ, וזה מה שמאפשר תנועה בציר הelevator:



כדי שהתנועה תהיה יותר חלקה הוצאתי משורש להב של 425 מ״מ את טבעת המתכת שדרכה עובר בורג הלהב, והכנסתי לתוך העוגן מהעץ:

כל העסק מתחבר ללוח שליטה שמעוגן לעפיפון באמצעות אזיקונים בציר האורכי, ובציר הרוחבי באמצעות סקוצ׳ים כדי שהכלי יהיה ניתן לפירוק ותובלה נוחים. אין לי כאן תמונה אבל אצלם בערב ואעלה.
התקדמתי מאז בבנייה אבל זמן הכתיבה שלי מוגבל, אמשיך בערב
נערך לאחרונה על ידי Friman; 22-01-2013 בשעה 19:31:57.
Gil Friman
-------------------------------
T-rex 600esp FBL
רחפן f450 fpv
MS Composite Swift II
Mountain Models EVA Sport
Hitec Aurora 9