4. טיפול אחרי יום הסעה
נושא מתייחס לסיומו של יום הסעה עם ההגעה הביתה:
א. ניקיונות:

כל חלק ברכב צריך להתנקות בדרך אחרת...
*חופה: ניתן לשטוף במים...לסיום ייבוש עם נייר ניגוב
*גוף הרכב: מגל"ר/מברשת צבע רק בצורה יסודית יותר מאשר בשטח
תשומת לב יתרה ללווי הניקיון במבט לאיתור ברגים שהשתחררו או תקלות שמתחילות להתהוות.
*שילדה: ניתן לנקות חלקים חיצוניים כגון שילדה/זרועות/כנף בסמרטוט לח
*צמיגים: אני שוטף צמיגים במים [במידה ויש עליהם בוץ] תוך שמירה על מספר כללים:
אסור למים להיכנס לתוך הספוג של הצמיג שכן זה פוגע באיזון שלו בצורה אנושה
ולכן חשוב לשטוף במים זורמים [ניתן להשתמש במים חמים] לא להטביע את הצמיג בקערה לדוגמה
הכי חשוב לא ללחוץ על הצמיג. לחיצה על הצמיג מוציאה אוויר אך שחרור הלחיצה עלול להכניס מים לתוך הספוג ולפגוע באיזון.
לתת לצמיגים להתייבש בנחת לפני הרכבתם
ב. תיקון תקלות

זיהית תקלה? תקן אותה במקום...
אין לך חלקים נהל רישום ומעקב אחר הפעולות כך במטרה שלא תגיע ליום ההסעה הבא ללא חלק הדרוש לך לתיקון הרכב.
ג. טעינת סוללות
נושא זה מתייחס בעיקר לסוללות ליפו.
האם לטעון טעינה מלאה או סטורג'?
למי שלא זוכר:
כאשר סוללת ליפו הממתינה במצב מלא [טעון] נפגע הקיבול שלה ולכן לא מומלץ להשאיר סוללות טעונות לאורך זמן
באותה מידה גם לא בריא לסוללות להמתין לטעינה הבאה לאחר קאט אוף
לשם כך יש ברוב המטענים מצב "סטורג'" [אחסון] בו נטענת/נפרקת הסוללה למתח של 3.8-3.9 וולט לתא
במצב זה הסוללה יכולה להישמר לאורך זמן בלי חשש
כמה זמן? זו השאלה
הגעת הביתה? שאל את עצמך מתי אתה צפוי להסיע שוב?
אם ההסעה הבאה צפויה להיות עוד 10 ימים/שבוע או פחות ניתן לטעון את הסוללה למצב מלא
אם ההסעה הבאה היא עוד יותר מ 10 ימים/שבוע רצוי לטעון את הסוללה למצב סטורג
*** סוללות לשלט
טעינת סוללות בשלט היא שונה טיפה
רובינו משתמשים בסוללות ניקל מטאל לצורך הפעלת השלט
לסוללות אלו יש בעיה של פריקה עצמית ממועד הטעינה למועד השימוש ולכן כדאי להטעינן לילה לפני ההסעה
סוללות ניקל מטאל נטענות ב"טעינת לילה" ארוכה יחסית במשך 8-12 שעות בזרם נמוך [ראה המלצת יצרן הסוללות ע"פ קיבול וסוג הסוללה]
מי שמשתמש בסוללות ליפו או ליתיום אחרות לשלט רצוי לפעול ע"פ ההנחיות לטעינת הסוללות העיקריות של הרכב.
5. טיפול תקופתי
לפני טיפול זה עושים טיפול רגיל של אחרי יום נסיעה...
עד עכשיו טיפלנו רק בחלקים החיצוניים של הרכב...
מה קורה עם הטיפולים היותר יסודיים?
מועד טיפול יסודי תלוי בכמות ההסעה של הרכב
מי שמסיע שעתיים נסיעה נטו כל שבוע רצוי שיבצע טיפול גדול פעם ב ½ שנה ומי שמסיע פחות יכול להמתין כשנה בין טיפול גדול למשנהו.
מה הוא טיפול גדול?
טיפול גדול הוא טיפול בו מפרקים את הרכב, מנקים ובודקים את מכלוליו הפנימיים
איזה מכלולים כלולים?
1. בולמים
2. דיפרנציאלים
3. מיסבים
כמה מילים על עצלנות...אני מעדיף לפרק את הרכב פעם אחת ולהחליף הכול מאשר כל פעם להחליף רק מיסב אחד שנהרס
כשהחלטתי שאני מחליף מיסבים ברכב אני עושה טיפול תקופתי מלא ומחליף הכול...שמנים בבולמים ובדיפים וכן את כול המיסבים
פרוט:
1. בולמים
א. לפרק אותם מהרכב
ב. ניקוי חיצוני תוך תשומת לב לשאלה האם הבולם רטוב משמן?
רטיבות משמן מצביעה על נזילת שמן ועל בעיה אפשרית בטבעות הגומי המשמשות לאטימת הבולם
ג. פרוק הבולם, ריקון השמן, ניקוי הבולם.
במידה ויש נזילת שמן יש לתת את הדעת גם על החלפת האטמים של הבולם
להלן תמונות הממחישות את מבנה הבולם המודרני והחלקים בתוכו [ייתכנו שינויים קלים בין חברה לחברה]
תמונה
להלן תמונה הממחישה את סדר הפעולות בעת מילוי בולם.
יש להכפיל פעולה זו לכלל הבולמים
תמונה
ד. שמנים
לכל שמן צמיגות משלו.
לכל צמיגות של שמן יש תכונות שונטות ואפקט שונה על הרכב
לכל יצרן יש את השמנים המומלצים לכל מקום ומקום לרכב ולפני החלפת שמנים יש לעיין במדריך של אותו רכב ע"מ לדעת איזה שמן לשים
באיזה בולם. הכול תלוי באפקט הרצוי.
ה. הרכבה בסדר הפוך לפרוק.
חשוב לוודא שלא נשארים חלקים שפרקנו ולא הרכבנו.

2. דיפרנציאלים
כדי להגיע לדיפרנציאלים צריך לפרק את בית הדיפרנציאל
ניתן לעשות ½ פרוק ולפתוח רק את הצד האחורי של הדיפ האחורי או את הצד הקדמי של הדיפ הקדמי...
אבל אם כבר עושים פרוק של החלק הזה כדאי לשים לב גם למייסבים שיושבים בבית הדיפרנציאל [ראה סעיף החלפת מיסבים בהמשך]
פרקנו את בית הדיפרנציאל והדיפרנציאל אצלנו ביד
יש לפתוח את 4 הברגים על הדיפ ולהפריד בזהירות את הספור או הקורונה מהדיפ...
חוסר זהירות יפגע באטם. במידה והאטם נפגע יש להחליפו
יש לשפוך את השמן ולהוציא את הגלגלי שיניים הקטנים תוך מתן דגש לשייבות הקטנות שמונחות שם
יש לנקות את שאריות השמן הישן מהדיפ [אני משתמש בנייר ניגוב ומקלוני אוזניים]
להלן מספר תרשימים ודגשים


חשוב מאוד לשים לב ודגשים בתרשימים
המקור של רוב הדגשים האלו הוא יניב סיוון [אלוף הארץ מספר פעמים במספר קטגוריות]