אזהרה: בשום פנים ואופן אין לבצע שינויים בסוללות ליפו בלי הידע והמיומנות המתאימים!
המדריך הזה נועד לאלה שכבר נגעו פעם פעמיים במלחם (בצד של הידית ) וחוששים מהחלפת קונקטור לסוללה, ובצדק.
בעקבות הסירטון הקודם שהסביר כמה עניינים לגבי הלחמת בקר בראשלס החלטתי לצלם החלפת מחבר של סוללה,
משום שבניגוד להלחמת חוטי בקר או מנוע, כאן יש חשיבות מאוד גדולה להפרדה בין הקטבים וסדר עבודה ברור.
1. הסוללה הגיעה!
כן, זו בדרך כלל חוויה מרגשת מאחר והן נשלחות דרך שוויץ, שבתאי, אנדרומדה ודואר ישראל (וכולם מסתוריים באותה מידה).
כבר בשלב ההזמנה אפשר לראות שחלק מהסוללות מגיעות עם מחברים אחרים מהXT60 הצהוב המוכר,
וזאת משום שהוא מומלץ לשימוש של עד 60A (ומכאן שמו) ובסוללות שמסוגלות לספק זרם גבוה יותר משתמשים במחברים אחרים.
2. המצרכים:
תמיד בהלחמת מחברים שכוללים חלקי פלסטיק אני משתמש בזכר ונקבה מחוברים כדי שחלקי המתכת לא ישנו את מקומם
במקרה שהפלסטיק סביבם יתרכך מהחום. נצטרך גם גומיה (גדולה מספיק כדי ללפף פעם פעמיים סביב הסוללה) ואיזולירבנד.
3. חיתוך המחבר הקיים
דבר ראשון - לא חותכים את שני החוטים ביחד!!!!!!!
ברגע שהקאטר יגע בשני החוטים ביחד יתקבל קצר, ובעולמן הבלתי סלחני של סוללות הליפו זה עלול להסתיים באסון.
יש לחתוך חוט אחד בלבד, קרוב ככל הניתן למחבר הקיים.
גם אם זה אפשרי עדיף שלא ננסה להסיר את המחבר כדי לא לקבל שני קצוות מתכתיים חשופים שעלולים לגעת זה בזה.
4. אבטחת החוט החשוף
כאן באה לידי שימוש הגומיה כדי שלא יווצר מצב שהחוטים נוגעים בטעות.
5. התחלנו
חושפים כחצי ס"מ מקצה החוט ומסובבים את הסיבים מעט כדי שיהיו מלופפים ולא יקפצו לכל הכיוונים, ובסבלנות רבה מצפים אותו בבדיל.
לרוב הסוללות יש חוטים עבים ולוקח להם זמן להתחמם, הדרך הטובה ביותר היא להשתמש בבדיל שעל המלחם כמוליך חום
ולשים כל פעם בצד אחר של החוט, ולבסוף לתת לבדיל מכל הצדדים "להיספג" לתוכו.
אזהרה: חוטים עם ציפוי סיליקון מגיעים לטמפרטורה גבוהה ובשום אופן לא כדאי להחזיק אותם באצבעות בזמן ההלחמה.
6. האיזולירבנד
בגלל שאנחנו נשתמש בXT60 זכר כדי להחזיק את הנקבה, החלק האחורי שלו הולך בסוף התהליך להיות שני קטבי סוללה מתכתיים
בולטים שרק מחפשים לעשות קצר. הדרך הכי פשוטה להימנע מזה היא לעטוף במעט איזולירבנד את תחתית המחבר,
אפשר גם להשתמש בדבק אחר, פשוט איזולירבנד ניתן להסיר מאוד בקלות אחר כך.
7. המלחציים
אה כן, שכחתי, כדאי להשתמש במלחציים או משהו בשביל להחזיק את המחברים, אין בעיה שיהיו קטנים או גדולים,
רק שיהיו מספיק יציבים כדי לא לרקוד כשאנחנו מנסים להלחים עליהם חוטי סוללה עבים.
8. החלמת החוט הראשון
קודם כל שמים בידוד מתכווץ, להלן "שרינק", רצוי בקוטר 4.5 מ"מ אבל גם 4 מ"מ הולך. (אין להוביקינג 4.5 מ"מ)
בתמונה אמנם שמתי אותו באמצע החוט, אבל זה רק בשביל הדאווין, בפועל חשוב לשים אותו בקצה הרחוק ביותר מההלחמה
כדי שהחום לא יכווץ אותו לפני שהגענו להשתמש בו.
את החוט כדאי להחזיק עם פלאייר-שפיץ או משהו בסגנון ולהשתמש במעט בדיל על קצה המלחם כמוליך חום להתכת הבדיל על
החוט ובקונקטור. התהליך הזה לוקח זמן, אבל חשוב לא להיות פזיז בשלב הזה ולהכניס את החוט בצורה האסתטית ביותר,
ובלי להגזים בכמויות הבדיל שנשפך מסביב.
אם לא מצליחים מיד, כדאי לעצור אחרי כל 2-3 דקות בערך ולתת לעסק טיפה להתקרר, כדי שהחום לא יתחיל לרכך ולהזיז
גם את המתכות במחבר הזכר.
הערה: כדאי רצוי מומלץ וחובה לכווץ את השרינק על החוט והמחבר לפני השלב הבא.
אם הוא התכווץ מוקדם מדי - אין ברירה, צריך לפרק את ההלחמה ולשים שרינק חדש.
* - טיפ באדיבות דניאל ג'וזף - אפשר להשחיל מתחת לשרינק קיסם עץ כך שגם אם במקרה הוא התחיל להתכווץ אפשר יהיה לשלוף את הקיסם ולהשתמש בשרינק בכל זאת.
9. יש עוד חוט
גם את החוט השני חותכים קרוב ככל הניתן למחבר, חושפים ומצפים את הקצה בבדיל, ושמים עליו שרינק
(ומחליקים את השרינק עד סוף החוט הרחוק מההלחמה ולא כמו בתמונה האידיוטית שלי)
10. הלחמת החוט השני
טוב זה הקטע המסובך. אם את החוט הראשון לקח לנו כמה דקות להצליח לחבר, עכשיו זה יכול לקחת יותר זמן כי המקום נהיה קצת צפוף.
יהיה בסדר, אם נתקעים שמים קצת בדיל על קצה המלחם ומשתמשים בו כמוליך חום, יש זמן, אין מה למהר וגם לא כדאי.
11. זהו.
עכשיו אפשר גם להוריד את הXT60 הזכר מהקצה ולהתחיל לבלות עם הסוללה. תמסרו לה ד"ש.