כבר קרוב לשנה שאני משתעשע ברעיון של בניית טיסן בלזה. הרעיון התחיל בלבנות טיסן מתוכניות, והתחיל להתפתח לתכנון של בניית כנף מעופפת מבלזה לfpv, אבל נקטע משיקולי זמן וסדר עדיפויות בתקציב; אחר כך ניסיתי את כוחי בבנייה של גלשן אוויר ממונע בתכנון עצמי, אבל הכלי לא הצליח לטוס ממש.. ובשלב מסויים החלטתי להניח את הפרוייקט בצד לבינתיים. החלטתי ללכת על בניית טיסן מקיט, כי אחרי כל ההנאה מהתכנון העצמי והבנייה של הגלשן אוויר, עדיין נותרתי מתוסכל מזה שבסופו של דבר הוא לא טס. פתחתי כאן לפני כמה חודשים שרשור התייעצות, ובסופו של דבר החלטתי ללכת על קיט של חברה שלמיטב הבנתי לא כל כך מוכרת בארץ - EVA sport של Mountain Models.
אז מי הם Mountain Models? מדובר בחברה אמריקאית שמייצרת קיטים חתוכים בלייזר ברמה גבוהה למדי; בRCGroups הקיטים שלהם מאד פופולריים, קראתי המון חוות דעת חיוביות על כמה דגמים שלהם; לעומת זאת בכל פעם שקראתי ביקורות ״לא משהו״ על קיט של יצרן אחר, איפה שהוא השתרבב המשפט ״it's not like building a Mountain Model's kit, you know...". אז בגלל שזה הקיט הראשון שאני בונה מזה 20 שנה, ורציתי בנייה כמה שיותר חלקה בלי אילתורים וצורך להמציא פתרונות יצירתיים חדשים, החלטתי ללכת על קיט של MM.
בחרתי כקיט ראשון את הEVA (Extrimely Versatile Aircraft) sport. מדובר בטיסן במוטה של 104 ס״מ, כנף תחתית עם פרופיל סמי סימטרי, ודיהאדראל קל. בחרתי בו גם משיקולי מחיר (הקיטים של M.M לא זולים, וגם המשלוח של הקיט מארה״ב לא זול בכלל, וזה יחסית טיסן קטן ולא מאד יקר מבין המבחר שלהם), גם בגלל שרציתי טיסן כנף תחתית, ובעיקר בגלל הרשמים המאד חיוביים בשרשור לגביו בrcGroups- גם על הבנייה הנוחה שלו וגם על התנהגות הטיסה, שתוארה כמצויינת.
הקיט: http://www.mountainmodels.com/produc...2e4f8492952730
השרשור: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=462380
היה לי גם חלק גדול מהסטאפ שמתאים לו בבית (מנוע 2830 1000kv, בקר 30A, 4 סרבואים 9 גרם), וזה תרם לשיקולי הבחירה בו.
אחד הדברים הנחמדים בטיסן הזה זו האפשרות לבנות לו 3 סוגי כנפיים שונות, שכולן מתאימות לאותו גוף מבלי שצריך לעשות שום שינוי בגוף במעבר מכנף לכנף; מלבד כנף הספורט (אותה הזמנתי) ניתן להזמין קיט לבניית כנף 3D, וקיט לבניית כנף Biplane; ככה עם טיסן אחד, אפשר להנות מכמה סגנונות הטסה שונים, ומ״לוק״ שונה. אמנם כנף הBiplane נראתה לי מדליקה, אבל מצד שני חששתי שתהיה לי מורכבת לבנייה ראשונה, ולגבי ה3D- זה לא מה שאני מחפש כרגע. כנף הספורט תוארה בrcGroups כבעלת מעטפת טיסה רחבה מאד, יציבה ונוחה להטסה למתחילים ובעלת יכולות אווירובטיות ספורטיביות למטיס ברמה הבינונית פלוס, יכולת גלישה יפה וכו׳... אז הלכתי על כנף הספורט.
הזמנתי את הקיט, הזמנתי ציפויים ומגהץ (ועוד כמה פיצ׳יפקעס) מהסיני, והופ הגענו ל250$ כולל הקיט והמשלוח... יותר ממה שתכננתי, אבל יש לי די ציפויים לעוד 4-5 טיסנים לפחות, מגהץ שהייתי צריך, וקיט מושקע לבנייה (שהגיע אחרי 3 שבועות של עיכוב במכס):
הכל הגיע ארוז יפה, מסודר ומקוטלג, עם הרבה ניילונים ופצפצים:
וגם חוברת מסודרת וברורה, עם המון תמונות, טיפים לבנייה וכל מה שצריך לבנייה:
טוב, ישב הכל שבוע על המדף, והנה הזדמן יום חופש עקב מחלה והתחלתי לבנות את הגוף. אז קודם כל: לבנות טיסן עם דבק מהיר, בזמן שיש לך דלקת עיניים - לא חכם!!! כמעט הגעתי למיון מהאדים של הדבק. עשיתי הפסקה לכמה ימים וכשהמצב השתפר המשכתי...
אחד הדברים שמבחינים בהם מייד זה רמת החיתוך הגבוהה בלייזר- כל החלקים חתוכים באופן מלא בלי שצריך לשייף ולחתוך כלום, עם זיזים ברוחב רבע מ״מ שמחזיקים את החלקים ללוח. הדיוק בחיתוך הוא פשוט מדהים בעיניי- בבניית הזנב ישנם למשל חלקים שמשתלבים זה בזה כמו פאזל, ברמת דיוק של רבע מ״מ בערך... והכל חתוך מדוייק ויפה, בכל הלוחות בעוביים השונים. עוד דבר שעלה לי כמה פעמים בראש במהלך הבנייה, זה משפט שכתב לי אדי בשרשור שלי על התייעצות לגבי קיט לבנייה- ש״קיט זה לא בנייה, זה הרכבה בלגו״. לגו אמרנו? איזה כייף! שעות על גבי שעות העברתי כילד על השטיח עם ערימת קוביות לגו צבעוניות, וחוברות דגמים שאבא אסף לי מחו״ל... מי שבילה חלק ניכר מילדותו עם קוביות הLEGO כמוני- יודע שיש ״מגה בלוקס״ ושאר חיקויים סיניים, ויש את הקסם של LEGO - החוויה הזו של להתחיל מלהרכיב אוסף קוביות לא קשורות בחיבורים מדוייקים אך ללא צורה כללית ברורה, כשאט אט ככל שמתקדמים מתגבשת הצורה הכללית.. אז מתחילים להבין מה מבדיל Lego מיתר החקיינים- הגאונות שבתכנון, שבה כל פרט מקבל את המקום הנכון, מהבסיס. החוויה של הרכבת גוף הטיסן החזירה אותי בדיוק לתחושה הזו: החלקים חתוכים בדיוק מושלם, ומתחברים אחד לשני בצורה שבהתחלה לא ברור למה ומדוע (כמובן שהצצתי קדימה בחוברת בכל שלב כדי להבין למה ומדוע..); ככל שמתקדמים נחשפת הצורה הכללית, וכל חלק שחובר בשלבים הקודמים- מוצא את מקומו ותפקידו באופן מושלם ככל שמתקדמת הבנייה. כשראיתי את הלוחות הדקים והשבירים של הבלזה נבהלתי בהתחלה, אבל ככל שהתקדמתי בבנייה למדתי להעריך את החוזק המבני שנשען על תכנון נכון ולא על גושי בלזה כבדים ותו לא. בקיצור, מי שאוהב לגו, ויודע להעריך תכנון נבון, ייהנה מאד מהרכבת הקיט הזה, ולהערכתי (וממה שקראתי) גם מבניית הקיטים האחרים של Mountain Models.
אז אחרי הברברת, עוד כמה תמונות מתהליך הבנייה:
בשל הדיוק הגבוה בחיתוך, החלקים משתלבים זה בזה כמעט בלי רווחים כלל; לכן הומלץ לי אישית על ידי היצרן (כמו גם על פי המלצת החוברת) להדביק כמעט אך ורק עם דבק CA דליל; אכן כך עשיתי, למעט כמה נקודות שהשתמשתי בCA מדיום וכן באפוקסי בחיבור כן הנחיתה. ההדבקה בCA מאד נוחה, והעובדה שהחלקים משתלבים זה בזה ללא כל רווחים מביאה להדבקה טובה מאד עם הCA. בהתחלה עבדתי ללא מזלפים לדבק, בהמשך קיבלתי מזלפים שהזמנתי והם באמת עוזרים לעבודה מדוייקת ונקייה יותר (וחסכונית יותר בדבק).
והנה ממשיכים לציפוי הגוף העליון בבלזה:
ואחרי שיוף החלק התחתון של הגוף והקימור העליון:
הרכבת מייצבי הכנף וההגאים:
חיפויי הגלגלים נבנו ממספר לוחות בלזה שהודבקו יחד, ושוייפו לחיפויים מעוגלים ויפים:
והנה עם בסיס החופה בנוי (החופה מונחת עליו לשם התמונה, אחרי שאצפה את הבסיס אדביק אותה אליו):
זהו, הגוף גמור. החלטתי להמתין עם הציפוי עד שאסיים לבנות את הכנפיים, כדי שאחליט על סכמת הצבעים הכללית יחד (יש ציפויים בכחול כהה, אדום ולבן, כולם מלאים ולא שקופים). עקב עומס ממגוון סיבות (יום נישואים, שיפצור הרחפן, לימודים לבחינת התמחות) הפרוייקט המתין שבוע ללא התקדמות; ואולי גם כי חששתי מבניית הכנף קצת . בסופו של דבר היום התחלתי כנף אחת, ובסה״כ הלך די בקלות:
לא רואים את זה בתמונה, אבל גם בתכנון הכנף יש הרבה חשיבה; שפת ההתקפה היא לא פשוט לוח בלזה מחורץ שמודבק בניצב לחלק הקדמי של הפרופילים, כמו שראיתי בקיטים אחרים, אלא שילוב מבני של 3 לוחות שונים, שיחד משתלבים גם אל תוך הפרופילים עצמם ובכך יוצרים מבנה חזק ומחובר היטב.
נשאר להדביק חיזוקי דיקט תעופתי למקומות בהם יעבור מוט הקרבון במרכז הכנף, לסגור את הD box ולחבר את תושבת הסרבו. ואז כנף שנייה, ו... לצפות. לאחר מכן רק לחבר את המייצבים וההגאים למקומם, לחבר את האלקטרוניקה, גלגלים, לבנות את תושבת המנוע, כיוונים ו... להטיס? מקווה מחר לסיים את הכנפיים ואולי גם להתחיל לצפות, ומחרתיים לסיים לצפות ולמתקן את האלקטרוניקה. יש מצב לטסט פלייט בסופ״ש, נראה אם אצליח למצוא מתנדב תותח לטסט פלייט
תמונות מההרכבה הסופית של החלקים, של הציפויים, של הטיסן הגמור וכמובן של טיסת המבחן- בימים הקרובים... בכל אופן בינתיים אני יכול לומר שהקיט של הEva Sport קולע בול להגדרה של אדי - אכן כמו הרכבה של לגו, ואחלה לגו שבעולם. נכון לשלב הנוכחי- ממליץ בחום למי שמתלבט לגבי בנייה של טיסן ראשון, ומוכן להשקיע טיפ טיפה בקיט איכותי, ומהנה מאד לבנייה.