תגובה: הקשר בין הסוללה ומספר התאים בה לבין הפרופים
קוטר הפרופ קובע את מידת הדחף שהפרופ מסוגל לייצר במהירות מנוע נתונה. ככל שהפרופ גדול יותר הוא מייצר יותר דחף פר מהירות מנוע נתונה; ככל שהוא מייצר יותר דחף, הוא דורש יותר הספק חשמלי. לכן ברמת מתח נתונה (מספר תאים קבוע), ככל שנגדיל את הפרופ, נגדיל את צריכת הזרם ובכך נקצר את משך הטיסה, תאורטית. למה תאורטית? כי בהינתן משקל מסויים של הכלי, יידרש אותו הדחף כדי להרים אותו, ולכן עקרונית המנועים ייצטרכו לנוע פחות מהר כדי לייצר את אותו הדחף. ועדיין, זה לא אחד לאחד, כי למנועים שונים, שתוכננו למתח מסויים ולמהירות מסויימת, יש טווח נצילות שונה. מנוע שתוכנן לפעול ב1000kv יצרוך פחות זרם אם יפעל ב500kv, אבל לא בדיוק חצי מב1000kv. לכן עדיף להתאים פרופ למנוע ולמשקל הכלי באופן מדוייק עד כמה שאפשר, לקבלת נצילות מירבית. לגבי מספר התאים- kv משמעו סיבובים לדקה פר וולט; כשמשתמשים במתח גבוה יותר (סוללה עם יותר תאים), המנועים ינועו מהר יותר באותו מצב מצערת ביחס לשימוש בסוללה עם פחות תאים, לכן משתמשים בפרופ קטן יותר. כיוון שבמצב שכזה החלק היחסי של המתח במשוואת ההספק גדול יותר, צריכת הזרם תאורטית נמוכה יותר. אבל שוב, הפרופ קטן יותר לרוב, אז גם פה זה לא אחד לאחד.
בקיצור, דחף ונצילות הם פונקציות (שונות) של מספר משתנים, שההשפעה שלהם היא משוקללת ומושפעת זה מזה. יש מחשבוני דחף כמו ecalc שעוזרים לתת צפי תאורטי לגבי דחף, יחס דחף משקל, נצילות מנוע וזמן טיסה משוער, בהתאם לגודל הסוללה, משקל הכלי, דגם ומהירות המנוע, מגבלות הבקר, וגודל הפרופ. Ecalc נותן נקודת מוצא טובה לרוב להתחיל ממנה, אבל בפועל ברוב המקרים זה עניין של ניסוי וטעייה.. לכן כדאי להשתדל להיצמד להמלצות היצרן ולנסיון המצטבר של החברים פה; למשל, רחפני 450 בסטאפ של 3 תאים נהוג להטיס עם פרופים 10x4.5. אפשר גם עם פרופ 9״, אפשר גם עם 11״, אבל הרוב משתמשים ב10x4.5, אז כנראה שיש לזה סיבה טובה...
לא נכנסתי להסבר לגבי מידת הפסיעה של הפרופ כי להבנתי זה פחות קריטי בתחום הרחפנים, לעומת בטיסנים..
Gil Friman
-------------------------------
T-rex 600esp FBL
רחפן f450 fpv
MS Composite Swift II
Mountain Models EVA Sport
Hitec Aurora 9