לפני כ-9 חודשים התחלתי לבנות מקיט של חברת DUMAS האמריקאית את טיסן הסקייל של המטוס The DeHavilland DH89 Dragon Rapide.
זהו הקיט השני שלהם שאני בונה (הראשון היה DH82 TIGER MOTH אשר אותו בניתי גם מתכנית בקנ"מ גדול יותר בעבר).
מדובר בטיסן קומפקטי וחמוד בקנ"מ של 1:7.3 של המטוס האמיתי. (מוטת כנף 107 ס"מ) טס נהדר ברוח חלשה/בינונית ונלקח לשדה מורכב קומפלט עם טיסנים נוספים.
רוב הקיטים נהוגי הרדיו של חברת DUMAS תוכננו ע"י מתכנן הטיסנים PAT TRITLE. ל-PAT שרשורי בנייה רבים של טיסנים מפרי תכנונו.
קישור מעניין לאתר הטיסנים שלו:
http://www.patscustom-models.com/
להלן אציג את שלבי הבנייה העיקריים עד לטיסת המבחן.
את טיסות המבחן בצעתי לאחרונה כאשר הראשונה מביניהן היתה דרמטית במיוחד.. (אספר עליה בהמשך)
כפי שתראו המטוס Dragon rapide DH89 הינו די יחודי בכך שהוא גם דו כנפי וגם דו מנועי ובעל תא טייס וחרטום המזכיר כזה של מטוס נוסעים/תובלה.
ה-DH89 החליף בזמנו את ה-DH84 שהינו בעל תצורה דומה עם כנפיים מלבניות. ה-DH89 נחשב למטוס אלגנטי יותר עקב היותו מצוייד בכנפיים אליפטיות מוצרות (כדוגמת הספיטפייר המפורסם).
תכנון הטיסן לקח בחשבון את הכנפיים המוצרות אשר עלולות לגרום הזדקרות קצה כנף במהירויות נמוכות ושילב WASHOUT של 2 מעלות בקצות כל 4 הכנפיים. (הקטנת זווית הכוונת הכנף בקצה ביחס לשורש הכנף)
קצת רקע על המטוס:
מטוס תובלה דו כנפי ודו-מנועי עשוי עץ ובד מתוצרת חברת דה הבילנד הבריטית. מיועד בתצורה האזרחית ל-8 נוסעים.
שרת גם בחיל האוויר ובחברת אווירון , במלחמת השחרור שימשו המטוסים לתובלות והוכשרו להפצצה ע"י התקנת מנשאים מיוחדים תחת הכנפיים והגוף.
המטוסים השתתפו בבלימת הכוח הימי המצרי מול חופי תל-אביב. מרביתם הוצאו משירות בשנת 1953. במוזיאון חיל האוויר מוצג מטוס אחד של חברת "אווירון" ההסטורית.
מספר תמונות של המטוס האמיתי בסכימה דומה לזו שאני בניתי וגם תמונה שלו שצילמתי בזמנו במוזיאון חיל האוויר.
![]()