יותר מידי פעמים חזרתי עם תובנות, מסקנות ולקחים מהטסות בשטח !
חלקם נשכחו עם הזמן וחלקם הפנמתי חזק מאוד כי זה עלה לי בציוד ובכסף
אני בטוח שגם לכם יש טיפים של אלופים לחלוק עם חברי הפורום.
אז בבקשה . . .
טיפים ועצות כלליות
הפעלה נכונה וסדר פעולות
- 1) מדליקים שלט -> מדליקים רחפן
2) מכבים רחפן -> מכבים שלט- מומלץ להפעיל הרחפן על משטח מאוזן
- לאחר חיבור הסוללה להמתין מספר שניות בשביל לתת זמן למחשב לכייל עצמו לפני שאתם מרימים ומזיזים אותו.
- לאחר כל המראה מומלץ בחום לתת 20 שניות של טיסה נמוכה, תזוזה מבוקרת ואיטית. (הרבה תקלות יתגלו ב20 שניות הראשונות ותחסכו ריסוק לא נעים)
- לפני המראה של רחפן חדש אני פותח 30 אחוז מצערת ומזיז סטיק ימני לכל הכיוונים לבדוק שכל הצירים נכונים והמנועים הנגדיים לפקודת הסטיק מגיבים בהתאם.
- תמיד לעבור על הפרופים אחד אחד בכדי לוודא שאין פרופ משוחרר לפני כל המראה !
DJI NAZA
- יש דרך להקל קצת על הסירוס של מצב ATTITUDE - להעלות את הערך ה VERTICAL בGAINS של הנאזה עד לקבלת התוצאה הרצוייה.
(ניתן לקבל תגובת מצערת יותר מדוייקת וחדה)
טיפול בסוללות
- ** חדש **
- לא לשכוח לנתק צפצפה/מד מתח מה בטרייה בסיום שימושו בסוללה
- לא לשים באזר חלש על הסוללה כי לא תשמע כשתשכח במזוודה
- תזרקו את כל מדי המתח שיש להם צפצפה חלשה או לא עובדת, אחרי הרבה זמן הם גומרים את הסוללה.- מתח הוולט המומלץ לאכסון לכל תא הוא: 3.80
- סוללה טעונה = פוטנציאל נזק. כבדו את הליפו שלכם.
- כשיש לכם זמן ובכלל מומלץ להטעין סוללות במצב BALANCE (זה מאריך את אורך חייהם ותורם לנפש מאוזנת.)
- לא לרוקן את הסוללות עד הסוף למען בריאותן וגם נפילה פתאומית של מתח ובעקבותיו הרחפן.
עשה זאת בעצמך,טיפים בהרכבה ובנייה כללית
- לאחר הרכבת הכלי ולפני חיבור למקור חשמל תנו דקה שתיים לעבור על כל חיבורי החשמל: פלוס ומינוס, אדום ושחור ולוודא שהכל מתאים
- הלחמה טובה מתבצעת כאשר שני המשטחים חוממו היטב לפני החיבור הסופי, ומומלץ ל"עטוף" בשכבת בדיל את שני הצדדים.
- קונקטורים ובולטים יכולים להתנתק בזמן טיסה, קיימת הטענה שעדיף לוותר על הנוחות בקונקטורים הניתנים לניתוק מהיר וכדאי להלחים את כבלי בקרי המהירות !
- מומלץ לשים לוקטייט/THREADLOCK על כל הברגים שמוברגים למתכת.
מנועים ופרופלורים
- בכלליות ניתן לטעון ש:
KV נמוך - פרופים גדולים
KV גבוה - פרופים קטנים
בקרי מהירות
- יש לפרק את הפרופלורים מהרחפן לפני כיול בקרי מהירות (אם מנתקים מנועים לא ניתן לשמוע את הציפצופים של הבקרים).
טיפים כלליים מהשטח
- לרב הגברים אין חלוקת קשב מוצלחת במיוחד, רב הספוטרים הם גברים ולכן ספוטר שמדברים איתו הוא ספוטר מסוכן !
- יותר משניים שלושה רחפנים באוויר ? כדאי שתיהיה תוכנית ברורה מי אחרי מי ואיפה, אחרת הסיכוי למפגש גדול.
- מומלץ לעשות בדיקת FailSafe מדי פעם.
- לרשום על הטיסן מספר טלפון ופרטים, נכון אנחנו במדינת ישראל אבל אולי הרחפן יפול אצל אחת השכנות שלנו. מממ...
- ישנן 5 שאלות עיקריות ומעצבנות שעוברי אורח מחוץ לתחום אוהבים לשאול אותך בדיוק ברגע שאיבדת אוריינטציה.
אם גם לכם נמאס כדאי שתמצאו פיתרון דומה לזה: http://diydrones.com/profiles/blog/s...mmentId=705844
רדיו ומקלט
- שלט הרכב לא עובד ? בדקו שאין רדיו UHF הפועל בסביבה
DJI PHANTOM 1/2
- קיבלתם פאנטום ? מזל טוב! חייבים להתאפק ולא לשכוח לעבור על פרוצדורת הכיול שלו: http://youtu.be/umT6TczNhiY?hd=1
- לפני המראה להמתין לסימן שהרחפן "קיבע" את מיקום הבית. (בדרך כלל היבהוב מהיר של הלד הירוק)
גימבל ומערכות ייצוב מצלמה
- את הגימבל נהוג לחבר אחרון למקור הכח.
- בעת חיבור הגימבל חשוב מאוד לא להזיז הרחפן.
- עם הזמן הגומיות שיכוך יכולות להתייבש ולהפסיק לתפקד כמו שצריך ולגרום לרעידות וג'לי בצילום.
שידור וקליטת וידאו
- אנטנות אמורות להקביל אחת לשנייה על אותו הציר (ציר אנכי או ציר אופקי)
טיפים ל FPV מוצלח
- OSD - ON SCREEN DISPLAY זה מגניב ! אך גם פרקטי מאוד וחיוני !
- מערכות חשובות העוזרות לאתר רחפן שברח ונעלם:
- OSD ומקליט DVR (ניתן לשלוף את המיקום GPS מתוך ההקלטה במבט על הנ"צ מהOSD)
- זמזמם מופעל מהמקלט
- GPS TRACKER - לא יקר כל כך.
עצות לשיפור רגש ההטסה
- מצאו את הזמן והמאמץ ונסו לטוב במצב "ידני"\MANUAL ללא עזרת איזון ממחשב הטיסה.
רגש ההטסה ישתפר, ותרכשו ביטחון נוסף רב בשליטה ברחפן ובמצבי חירום תוכלו להגיב בצורה מדוייקת ונכונה יותר וכך אולי להצילו מסיום חייו.- תרגלו דברים חדשים - הגדירו לעצמכם משימות ותרגילים: הקפות, שמיניות, טיסה עם האף אליכם ועוד. . .
צילום אווירי
- הקפידו להכניס תנועה בשוטים, לשוט דומם צריכה להיות סיבה ממש טובה.
- השתמשו בסחיפה הטבעית של הרוח לטובתכם בעת צילום עצם מסויים (הצילום יראה יותר גולש וטבעי)
- סוד קטן: מעטים האנשים שלא ידלגו על סרטון ארוך ומשעמם:
- הכניסו מוזיקה, חתכו קטעים משעממים
- נסו לבחור את השוטים החלקים, ללא רעידות ותנועות מעצבנות
- התחילו כל קטע וידאו כבר אחרי התנועה של הרחפן ולא לפני תנועתו.
- נסו לשלב עלילה והתקדמות
- הכי קשה ובמיוחד בהתחלה לוותר על צילומי הוידאו האוויריים שלכם, תיהיו אמיצים ותעיפו החוצה קטעים החוזרים על עצמם בסירטון.
מונחים וטרמינולוגיה
- RX - מקלט | TX - משדר
- FC - בקר טיסה או מחשב טיסה
- ESC - בקר מהירות
- KV - מהירות סיבוב המנוע פר כל וולט שהוא מקבל
- מהסיני - hobbyking.com | מהשועל - foxtechfpv.com | מערסי - rctimer.com
- OSD - תצוגת נתונים המולבשת על תמונת הוידאו
- AP - צילום אווירי
המונחים הבאים מתארים את מצב המודל או הכלי שאתם עומדים לרכוש- RTF - Ready To Fly הכלי שקניתם מוכן לטיסה + שלט הישר מהקופסא.
- BNF - Bind N Fly מוכן לטיסה כולל מקלט אך ללא שלט.
- PNP - Plug N Play כולל הכל חוץ מ: מקלט, שלט ובטריות ומטען.
- ARF - Almost Ready to Fly אתם כמעט שם אבל חסרים כמה רכיבים כדי להשלים את החבילה.
דוגמא ל ARF: http://www.helidirect.com/dji-flame-...rs-p-26622.hdx
- bind - תהליך החיבור או "הנישואים" בין המקלט למשדר. (אחרי החיבור רק ברבנות ניתן לנתק את הקשר)
- gimbal - מכשיר הנושא מצלמה ונועד לייצב אותה בשעת טיסה, מאפשר צילום ברמה גבוהה חלק ומפולס.
- CG - נקודת מרכז הכבידה של ה
- Pantom - סלנג עממי לפאנטום
- 2 Pantom - סלנג עממי לפאנטום 2
** חדש **
סימפטומים לתקלות ופתרונות
הרחפן מסבסב ו"נסחף" בציר הסיבסוב (YAW)
- לבצע כיול מצפן GPS
- לעבור זרוע זרוע ומנוע מנוע ולבדוק אם יש עקימות באחד הרכיבים, לא ישר לא מאוזן.
הרחפן מתהפך בהמראה או לא ממריא בכלל
- לבדוק שוב התאמת מספור חיבורי המנועים אל בקר הטיסה
- לבדוק סיבוב נכון של הפרופלורים
- לבדוק סיבוב נכון של המנועים
- לחפש את שם לוח הטיסה שלכם ואחריו המילים: motor layout בגוגל בכדי לקבל את האינפורמציה הנכונה למספור וסיבוב נכון של המנועים.
הרחפן רועד ומשקשק באוויר
- כיוון של ערכי PID במחשב הטיסה והGAINנים
- חיפוש בגוגל של שם לוח הטיסה + PID Tuning
- חיפוש מדריכים בנושא כיווני PID
נאזה - ב GPS בתנועה קדימה של הרחפן יש לו סטייה ברורה והוא לא טס בקו ישר.
- כדאי לנסות לסובב את המצפן GPS בכמה מעלות בודדות בכיוון הנגדי לסחיפה בכדי לתקן את הסטייה.
- ** חדש ** בארץ המצפן כמו הGPS של הנאזה ובקרים אחרים צריך להצביע 4.5~ מעלות ימינה (מזרחה) בכדי למנוע בעיות כמו toilet bowl (סיבובים כמו כשמורידים מים)
לחישוב זריז http://magnetic-declination.com/
יש לנו כאן הזדמנות לתת מענה ראשוני לתקלות פשוטות יחסית ואשמח אם תוכלו להרחיב בנושא מהניסיון שלכם.
בטיחות ובדיקות חיוניות
בדיקת טווח בשלט:
שלט עם תדר 72 - בדיקת טווח בטיסן
1. במשדר - פותחים רק שלב אחד בלבד באנטנה.
2. פותחים את המשדר ON
3. פותחים את המקלט בטיסן
4. מתרחקים כ-30 מטר לפחות עם המשדר.
5. מזיזים את כל הסטיקים במשדר בתנועה ריבועית: למעלה->ימינה->למטה-> ושמאלה מספר פעמים.
6. מוודאים שכל ההגאים בטיסן נעים בצורה אחידה ולא קופצנית או ללא רעידות והפסקות כל שהם.
שלט עם תדר 72 - בדיקת טווח ברחפן
1. מפרקים את הפרופלורים !!!
2. במשדר - פותחים רק שלב אחד בלבד באנטנה.
3. פותחים את המשדר ON
4. פותחים את המקלט ברחפן (מחברים סוללה)
4. מתרחקים כ-30 מטר לפחות עם המשדר.
5. מזיזים את כל הסטיקים במשדר בתנועה ריבועית: למעלה->ימינה->למטה-> ושמאלה מספר פעמים.
6. מוודאים שכל המנועים עובדים בצורה חלקה ויש שליטה עליהם ע"י הזזת הסטיקים. וכאשר מסיטים את הסטיקים, יש שינוי במהירות חלק מהמנועים תלוי בכיוון הזזת הסטיק.
מוודאים שאין תזוזות פתאומיות או לא רצוניות.
שלט עם תדר 2.4 - בדיקת טווח בטיסן \ רחפן
אותם הוראות בדיוק, אך בשונה מתדר 72, בדרך כלל בתדר 2.4, יש כפתור על המודול של המשדר, ויש ללחוץ עליו כ 3 שניות עד שהמערכת נכנסת למוד בדיקה.
[B]משתנה בהתאם ליצרניות השלטים, יש לשים לב להוראות היצרן.
לאחר שהמערכת נכנסת למוד הבדיקה, יש לפעול בהתאם למה שרשום מעלה.
תודה ל
אופיר בן יעקב
OBY
מדריך זה נועד על מנת למנוע מפגעים בנפש/רכוש
1. לפני כל שימוש בכלי הטייס יש לוודא שלמות של כל החלקים וכן לוודא כי אין חלקים רופפים.
2. לפני כל שימוש בכלי הטייס יש לוודא כי אין כבלי חשמל קרועים/ חסופים/ רופפים.
3. מרגע הכנסת מתח לכלי הכלי נחשב ככלי דרוך יש להודיעה לכל הסובבים כי הכלי דרוך.
4. לפני טיסה יש להריץ את הכלי במצב IDEL וממרחק העולה על מטר יש לוודא כי אין רעידות או רעשים חריגים.
5. לפני המראה יש להודיעה לסובבים כי הכלי עולה לאוויר יש לוודא כי אין אנשים או רכוש ברדיוס של חמישה מטרים.
6. חל איסור מוחלט להטיס את הכלי מעל קהל או רכוש.
7. חל איסור מוחלט על הטסת הכלי מעל סביבה מיושבת או איזורי תעשיה.
8. חל איסור על הטסה במבנים סגורים.
9. בכל מהלך הטיסה על המטיס להיות בקשר עין ישיר עם הכלי במידה והקשר עין אבד יש להעביר את הכלי למצב Fail safe עד לקשר עין עםהכלי.
10. אין להטיס את הכלי כאשר ישנה רוח מעל 10 קשרץ
11. אין להטיס את הכלי כאשר מזג האויר אינו מאפשר לעשות זאת בצורה בטוחה.
12. אין להטיס את הכלי בסביבה לא מוכרת ובאיזורי טיסה של כלי טייס מאויישים.
13. בכל מקרה של תקלה במהלך הטיסה יש להזהיר את הסובבים וכן לנסות לנחות מיידית.
14. לפני נחיתה יש להזהיר את הסובבים ולהרחיקם מאיזור הנחיתה למרחק היעלה על רדיוס של 10 מטרים.
15. לאחר נחיתה יש להמתין לכיבוי מלא של המנועים אין להתקרב לכלי עד שהמנועים לא כבים.
16. לאחר נחיתה יש לנתק מיידית את הספקת המתח לכלי.
17. לאחר הנחיתה יש לבדוק את הכלי לחוסר שברים/חלקים רופפים.
18. לאחר נחיתה יש לבדוק את הכלי לחוסר מגעים/חיבורים חשמליים רופפים.
בכל תקלה אשר נגרמה לכלי לפני/במהלך טיסה יש לדווח ליצרן ואין להטיס את הכלי עד אשר יעבור בדיקות ע"י ניצרן. אין לבצע כל שינוי או לבצע פעולות תיקון של המוצר שלא ע"י היצרן.
מקווה שזה עוזר
תודה ל
zuza
* חילקתי את הטיפים לקטגוריות שונות.
* תבחרו כותרת מתאימה לטיפים שאתם רושמים ותציעו קטגוריות חדשות במידה ויש צורך.
* כמובן אדאג לעדכן בפוסט הראשי מה שאתם רושמים עם הזמן![]()